SP3100 Alternativní a augmentativní komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3100/Kombi01: Pá 3. 3. 14:00–19:50 učebna 52, Pá 17. 3. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 28. 4. 8:00–13:50 učebna 52, B. Chleboradová, K. Richterová
SP3100/Prez01: St 8:00–11:50 učebna 60, B. Chleboradová, K. Richterová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
Výstupy z učení
student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi;
• zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách;
• orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
Osnova
  • Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů.
  • • Komunikační pas a jeho skladba.
  • • Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka.
  • • Charakteristika a využití systému – Znak do řeči.
  • • Charakteristika a využití systémů VOKS.
  • • Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení.
  • • Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace.
  • • Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků.
  • • Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých.
  • • Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Možnosti facilitace – komunikace s uživatelem AAK.
  • • Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností.
  • • Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky.
  • • Prezentace pomůcek, diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace : Učební text. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. URL info
    doporučená literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení.
Metody hodnocení
1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí)
2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.