PdF:SPC014 Sociální inkluze 2 - Informace o předmětu
SPC014 Sociální inkluze a rozvoj psychomotorických dovedností sociálního pedagoga
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SPC013 Sociální inkluze
Předmět je koncipován jako povinně volitelný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout doktorandům specifické dovednosti a znalosti, které se týkají edukační a sociálně pomáhající činnosti v kontextu sociální inkluze. V rámci osobnostně sociálního rozvoje si doktorandi procvičí prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Důraz bude kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení sociálních dovedností jako efektivní komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce. Na základě modelové sociální reality se doktorandi naučí dovednostem v oblasti vedení a řízení lidských zdrojů, inovace, kreativního a kritického myšlení, spolupráce, komunikace, hodnocení.
- Výstupy z učení
- Doktorandi budou v rámci předmětu: • definovat podstatu vybraných aktivizačních metod v kontextu sociální inkluze; • vysvětlovat současné teorie osobnostního a sociálního rozvoje lidí z různých specifických skupin; • analyzovat zahraniční přístupy a dění kolem tématu sociální inkluze; • realizovat a vyhodnocovat vedení (sebe)rozvojových skupin pod přímou supervizí; • vyhodnocovat vedení (sebe)rozvojových skupin pod přímou supervizí; • kriticky analyzovat informační zdroje v rámci vedení a řízení týmů zabývajících se specifickými oblastmi ve vedení lidí; • kriticky reflektovat využití získaných profesních dovedností pro edukační praxi.
- Osnova
- 1. Sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflektivní evaluační techniky v kontextu sociální inkluze. 2. Efektivní péče o sebe, self-monitoring, self-management, sebeprezentace v kontextu sociální inkluze. 3. Efektivita vnitřních psychických funkcí (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky) v kontextu sociální inkluze. 4. Efektivita interpersonálních dovedností v sociálně inkluzivním prostředí (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) 5. Intervence u žáka se specifickými vzdělávacími potřebami. 6. Umění komunikace z hlediska řídícího sociálního pedagoga, (koučování, mentoring a supervize). 7. Vedení lidí, řízení a hlavní řídící funkce – plánování, organizování, personální zajištění, kontrola a hodnocení, timemanagement. 8. Problematika týmové práce a spolupráce, pracovní tým, týmové role, osobnostní typologie.
- Literatura
- povinná literatura
- LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Ruud LELIEUR, Wouter SCHELFHOUT, Jan VANHOOF, Kristin VANLOMMEL, Mateja BREJC, Justina ERČULJ, Torbjorn HORTLUND, Kristina MALMBERG, Linda DEVLIN, Rachel MORGAN-GUTHRIE, Tracy WALLIS, Daniel CEBRIÁN a Manuel CEBRIÁN. Leading Learning Networks in Education. Theoretical Framework and School Leaders´ Perspectives across Europe. 1. vyd. Brno: Masaryk University Press, 2020, 100 s. ISBN 978-80-210-9589-2. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 375 stran. ISBN 9788026208464. info
- doporučená literatura
- A handbook of human resource management practice (Orig.) : Řízení lidských zdrojů [Armstrong, 2002]. info
- SOJÁK, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 205 s. ISBN 978-80-271-0342-3. info
- ŠIKÝŘ, Martin. Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojů. První vydání. Praha: Grada, 2014, 188 stran. ISBN 9788024752129. URL info
- GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 247 stran. ISBN 9788024734729. URL info
- WHETTEN, David A. a Kim S. CAMERON. Developing management skills : global edition. 8th ed. Boston: Pearson, 2011, 742 s. ISBN 9780273756057. info
- GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Translated by Markéta Bílková. Vydání druhé, (v nakladat. V Praze: Metafora, 2011, 315, 10. ISBN 9788073593346. URL info
- NAPPER, Rosemary a Trudi NEWTON. Taktika transakční analýzy. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 264 s. ISBN 9788024729152. info
- YUKL, Gary A. Leadership in organizations. 7th ed. Upper Saddle River, N. J.: Prentice-Hall, 2008, 350 s. ISBN 9780132424318. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008, 798 s. ISBN 978-80-247-1407-3. info
- Výukové metody
- zpětnovazební evaluace, skupinová diskuse, workshop, supervizní vedení.
- Metody hodnocení
- Kolokvium, které bude uděleno za sebereflektivní závěrečnou zprávu doktoranda z edukačního vedení členů specifické sociální skupiny. Tato zpráva slouží jako nástroj profesionálního rozvoje pomáhajících pracovníků v kontextu sociální inkluze.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SPC014