SPc540 Prevence a intervence agresivního chování/šikany

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Antel (cvičící)
Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Petra Pírková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc540/Kombi01: So 18. 3. 8:00–13:50 učebna 30, Pá 31. 3. 8:00–13:50 učebna 51, V. Antel, K. Červenka
SPc540/01: So 18. 2. 8:00–13:50 učebna 30, V. Antel, K. Červenka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je informovaný přístup k otázkám projevů agresivity a šikany ve školním prostředí. Předmět se zaměřuje zejména uchopení fenoménů agresivita/agrese, šikana a kyberšikana - souvislosti projevů a potřeb zúčastněných.
Výstupy z učení
Student má informovaný přístup k otázkám projevů agresivity a šikany ve školním prostředí. Uvažuje v kontextu potřeb zúčastněných.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • Agresivita a agrese (dispozice x projev). Typy a formy agrese. Teorie agresivity a agrese.
  • Individuální, biografické a sociální faktory. Otázka motivace a potřeb zúčastněných.
  • Agresivní chování z hlediska vývojových stádií dítěte. Edukační kontext.
  • Vrstevnické vztah a agresivní chování, sociální opora a sociální sítě, rodina, školní kolektiv.
  • Šikana a kyberšikana - vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie).
  • Možnosti řešení šikany/kyberšikany - prevence, intervence a rehabilitace (individuální, skupinová úroveň).
  • Odpovědnost pedagoga, školy, včasná intervence.
  • Oficiální dokumenty.
Literatura
  • Renda, J., Vassallo, S., Edwards, B. (2011) Bullying in early adolescence and its association with anti-social behaviour , criminality and violence 6 and 10 years later. In: Criminal Behaviour and Mental Health. Vol. 21, pp. 117–127. DOI 10.1002/cbm
  • Zimbardo, P. G. (2008) The Lucifer effect: understanding how good people turn evil (Random House trade pbk. ed.). New York: Random House Trade Paperbacks.
  • Smith, P. K, Bullying in schools. In: Monks, C., Claire, P. and Coyne, I. (eds.), (2011) Bullying in different contexts. 65 1. New York: Cambridge Univeristy Press.
  • Kotková, M. (2014) Domácí násilí v kontextu rodiny a práce. 1 vyd. Brno: Spondea
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2015, 190 stran. ISBN 9788024753096. URL info
  • ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
  • BAJEROVÁ, Markéta, David ČÁP, Jaroslava ČERVENKOVÁ, Renata JEŽKOVÁ, Jiří MALÉŘ, Zdeňka MARKOVÁ, Milena MIKULKOVÁ, Karel OPRAVIL, Kateřina SCHMIDOVÁ, Michaela VESELÁ a Kateřina VÁGNEROVÁ. Minimalizace šikany : praktické rady pro rodiče. Vydání druhé. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679125. info
  • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 332 stran. ISBN 9788073678715. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 155 s. ISBN 9788024729916. URL info
  • HERZOG, Rupert. Násilí není řešení : prevence násilí a management konfliktu ve školách. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 120 s. ISBN 9788072388509. info
  • KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
  • BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 197 s. ISBN 8086642089. info
  • ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999, 204 s. ISBN 80-902614. info
Výukové metody
Individuální studium literatury a písemné reflexe textů a videí.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Reflexe studovaných textů a videí. Diskuse. Kolokvium.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.