PdF:SPk233 Získané neurogenní poruchy kom - Informace o předmětu
SPk233 Získané neurogenní poruchy komunikace
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Milena Košťálová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Předpokladem je orientace v anatomii a fyziologii mluvních orgánů a procesu komunikace. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou získaných neurogenních poruch komunikace s ohledem na jednotlivé báze dominantní příčiny. Na konci předmětu bude student znát etiologické faktory, klasifikaci získaných neurogenních poruch komunikace, bude podrobně seznamován s projevy jednotlivých forem ZNPK, diagnostickými a terapeutickými přístupy. Předmět odráží aktuální pojetí logopedické intervence zaměřené na všechny cílové skupiny z hlediska věku i zdravotního postižení.
- Výstupy z učení
- student se orientuje v jednotlivých formách získaných neurogenních poruch komunikace; orientuje se ve specificích logopedické intervence; zná diagnostické a terapeutické přístupy užívané v české i zahraniční logopedické praxi; umí uvažovat o materiálu k rozvoji komunikační schopnosti osob s ZNPK.
- Osnova
- Pojetí a etiologie získaných neurogenních poruch komunikace.
- Apraxie (řeči, orální, konstrukční) – terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika, terapie, příp. prevence a osvěta.
- Afázie, alexie, agrafie – terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika, terapie, příp. prevence a osvěta.
- Kognitivně komunikační poruchy (demence, KCT, TU) – terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika, terapie, příp. prevence a osvěta.
- Získaná dysartrie – terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika, terapie, příp. prevence a osvěta.
- Dysfagie – terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika, terapie, příp. prevence a osvěta.
- Narušená komunikační schopnost u osob s kombinovaným postižením. Specifika péče o dospělé osoby s kombinovaným postižením a NKS.
- Diagnostické a terapeutické materiály, programy a postupy u poruch řeči a jazyka v české a zahraniční praxi.
- Specifika logopedické intervence u osob se získanou neurogenní poruchou komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
- doporučená literatura
- KOŠŤÁLOVÁ, M., BEDNAŘÍK, J. a spol. (2006). Multimediální výukový atlas poruch řeči a příbuzných kognitivních funkcí. Brno, Masarykova univerzita.
- CSÉFALVAY, Z., KOŠŤÁLOVÁ, M., KLIMEŠOVÁ, M. (2002). Diagnostika a terapie afázie, alexie a agrafie - manuál. Asociace klinických logopedů ČR.
- CARTER, R. (2014). The Human Brain Book. London: Dorling Kindersley.
- NEUBAUER, Karel a Silvia DOBIAS. Neurogenně podmíněné poruchy řečové komunikace a dysfagie. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 348 s. ISBN 9788074355189. info
- CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 228 stran. ISBN 9788026203643. info
- AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie. 7. vyd. Praha: Galén, 2011, 351 s. ISBN 9788072627073. info
- LOVE, Russell J. a Wanda G. WEBB. Mozek a řeč : neurologie nejen pro logopedy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 372 s. ISBN 9788073674649. info
- PIDRMAN, Vladimír. Demence. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 183 stran. ISBN 9788024714905. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuze, praktické ukázky, zpracování seminární práce (případové studie)
- Metody hodnocení
- kolokvium - skupinová rozprava nad reflexí případové studie
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SPk233