SPp211 Support Measures for Pupils with Special Educational Needs

Faculty of Education
Spring 2023
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
75 % účast, tvorba případové studie žáka se SVP v kontextu podpůrných opatření
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Explain and define various levels of supportive measures to pupils with SEN provided in mainstream inclusive schools.
Learning outcomes
Outcomes: - student be able to explain and describe levels of supportive measures to pupils with SEN - student be able to make case study of pupil with SEN with application of supportive measures
Syllabus
  • - The Educational Act - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to mental handicap or disabled cognitive results - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to physical disability or illness - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to visual impairment - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to hearing impairment - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to PAS or particular mental illnes - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to disordered communication
Literature
    required literature
  • • ČADOVÁ, E. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
  • • ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6.
  • • VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3
  • • BASLEROVÁ, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
  • • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0
  • • POTMĚŠIL, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
    recommended literature
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 pp. ISBN 978-80-210-6221-4. info
Teaching methods
Seminar, project presentation, discussion with experts.
Assessment methods
Pupil case study with SEN with recommendations for support measures. The case study will be presented in the classroom and handed over to the course box.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Teacher's information
Literature will be specified by the lecturer in each semester.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/SPp211