PdF:SZ6048 Inkluzivní vzdělávání - Informace o předmětu
SZ6048 Inkluzivní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6048/01: Čt 12:00–13:50 učebna 57, P. Pitnerová
SZ6048/02: Út 16:00–17:50 učebna 57, P. Pitnerová
SZ6048/03: Čt 14:00–15:50 učebna 57, P. Pitnerová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6047 Školský a školní management , SZ6647 School Management , SZ6648 Inclusive Education , SZ6069 Alternativní a inovativní pedagogika , SZ6669 Alternative and Innovative Education )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 18/90, pouze zareg.: 0/90, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/90 - Mateřské obory/plány
- předmět má 44 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit budoucí učitele nebo podpořit již praktikující učitele při práci se žáky s rozmanitými schopnostmi a potřebami v inkluzivním prostředí školní třídy. Předmět se bude zabývat faktory ovlivňujícími kvalitu inkluzivního vzdělávání na úrovni školy a třídy a bude klást důraz na vytvoření a rozvoj znalostí a zejména praktických dovedností nutných pro práci učitele v inkluzivní třídě. Cílem předmětu je rozvinout dovednosti studentů v těchto oblastech:
(1) osobnostní předpoklady učitele (postoje a hodnoty spojené s inkluzivním vzděláváním, reflexivita);
(2) komunikace (s žákem se SVP, třídním kolektivem, asistentem pedagoga, rodiči, odborníky, aj.);
(3) principy a organizace práce v inkluzivní třídě (organizace výuky, individualizace, diferenciace, podpůrná opatření, modifikace učebních materiálů, hodnocení) a
(4) znalost vybraných kompenzačních pomůcek a jejich použití. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen: • vysvětlit a při své výchovně-vzdělávací činnosti reflektovat principy inkluzivního vzdělávání na úrovní kultury, politiky a praxe školy; • dokáže kriticky uvažovat o vlastním postoji k inkluzivnímu vzdělávání a vlastních schopnostech vytvářet inkluzivní prostředí ve školní třídě; • bude schopen zorganizovat, efektivně komunikovat a vést práci multidisciplinárního týmu; • ve spolupráci s rodiči, žákem a poradenským zařízením dokáže vypracovat individuální vzdělávací plán, resp. plán pedagogické podpory; • bude znát základní metody a formy práce s heterogenní skupinou (adaptace způsobů zprostředkování učiva, výukových materiálů, organizačních forem práce, uspořádání třídy, hodnocení, atd.) a bude je umět vhodně použít ve výuce; • dokáže modifikovat učební materiály a aktivity s ohledem na potřeby žáků; • bude znát standardně užívané kompenzační pomůcky, speciální učební pomůcky a podpůrné nebo náhradní komunikační systémy pro žáky se SVP.
- Osnova
- 1. Inkluzivní vzdělávání 2. Třídní kolektiv v inkluzivní třídě 3. Role učitele v multidisciplinárním týmu 4. Organizace výuky v inkluzivní třídě se zaměřením na podpůrná opatření 5. Metody a formy práce učitele v inkluzivní třídě 6. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení 7. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruch chování/ v riziku poruch chování 8. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti 9. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 10. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního stavu, zejména chronického onemocnění a tělesného postižení 11. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu, poruchou autistického spektra 12. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu senzorického postižení, zejména žáky s oslabeným zrakovým a sluchovým vnímáním
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 s. ISBN 978-80-7315-255-0. info
- MICHALÍK, Jan a BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. info
- doporučená literatura
- Katalogy podpůrných a vyrovnávacích opatření. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. (2014). Dostupné z http://www.inkluze.upol.cz/portal/.
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- neurčeno
- LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ, Milan POL a Josef LUKAS. Řízení inkluze ve škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 179 s. ISBN 978-80-210-8037-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi : diagnostika a současný systém péče, komunikace ve školní a rodinné edukaci, nápravné programy a pomůcky, edukační a relaxační techniky. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 248 stran. ISBN 9788024743691. URL info
- Výukové metody
- Skupinové diskuse, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Pro udělení zápočtu bude předem stanoveno kriteriální hodnocení. Konkrétní požadavky (účast, tvorba portfolia, odevzdání úkolů, aktivní participace ve výuce, test) a jejich podíl na hodnocení bude specifikován v interaktivních osnovách v ISu.
- Informace učitele
- Užitečné internetové odkazy: . www.european-agency.org • www.mpsv.cz • www.msmt.cz • www.mvcr.cz • www.nrzp.cz • www.psp.cz • www.spc.upol.cz • www.inkluze.upol.cz • www.centrumprovazeni.cz • www.cosiv.cz • www.svp-vzacnaonemocneni.cz • www.apspc.cz
- Další komentáře
- Nezapisují studenti oborů Speciální pedagogika a Speciální andragogika.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6047 Školský a školní management
!NOWANY(SZ6048,SZ6647,SZ6648,SZ6069,SZ6669) - SZ6069 Alternativní a inovativní pedagogika
!NOWANY(SZ6669,SZ6047,SZ6647,SZ6048,SZ6648) - SZ6647 School Management
!NOWANY(SZ6047, SZ6048, SZ6648, SZ6069, SZ6669) - SZ6648 Inclusive Education
!NOWANY(SZ6048, SZ6047, SZ6647, SZ6069, SZ6669) - SZ6669 Alternative and Innovative Education
!NOWANY(SZ6047, SZ6647, SZ6048, SZ6648, SZ6069)
- SZ6047 Školský a školní management
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SZ6048