VZB62 Aktuální témata podpory zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student rozumí základní strategiím podpory zdraví a dokáže ji zdůvodnit v souvislostech demografické situace a zdravotního stavu obyvatel ČR. Studenti dokáží zhodnotit edukační programy podpory zdraví a navrhnout vlastní strategii přípravy projektu podpory zdraví dle zadaných kritérií (věk dětí, zaměření projektu, prostředí realizace atd.).
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student: formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory; vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice a zhodnotí je; chápe význam minimálních preventivních programů, dokáže je analyzovat dle podmínek školy; popíše možnosti intervence v jednotlivých vývojových obdobích; posoudí nutnost spolupráce odborníků z oblasti zdravotnictví, psychologie a pedagogiky; aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí.
Osnova
  • 1. Zdraví populace, výzkumy a studie z oblasti zdraví a nemocí. Demografický vývoj populace. 2. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Efektivita primární prevence nemocí. 3. Evropská zdravotní politika pro 21. století. Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí – Zdraví 2020; Zdraví 2030. 4. Komplexní programy podpory zdraví ve školním prostředí. Program Škola podporující zdraví (HPS), Bezpečná škola. 5. Aktuální programy podpory zdraví ve školním a mimoškolním prostředí (edukační projekty mezinárodní, regionální, komplexní projekty, specificky cílené projekty). 6. Strategie přípravy projektů podpory zdraví.
Literatura
    povinná literatura
  • Státní zdravotní ústav. Škola podporující zdraví: http://www.szu.cz/program-skola-podporujici-zdravi
  • Bezpečná škola: http://www.bezpecna-skola.cz/Home
    doporučená literatura
  • Ministerstvo zdravotnictví: www.mzcr.cz
    neurčeno
  • Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a cvičení. Studenti hodnotí programy podpory zdraví a diskutují o nich, analyzují vybrané základní školy z hlediska pilířů Školy podporující zdraví, připravují návrhy projektů podpory zdraví pro ZŠ.
Metody hodnocení
Odborná rozprava nad vlastním návrhem projektu pro vybranou základní školu. Analýza stavu vybrané základní školy z hlediska pilířů Školy podporující zdraví a vypracování návrhu projektu ŠPZ pro danou ZŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/VZB62