PdF:XBIp01 Zahrada jako edu prostředí - Informace o předmětu
XBIp01 Zahrada jako edukační prostředí
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XBIp01/01: každý lichý čtvrtek 14:00–17:50 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
XBIp01/02: každý sudý čtvrtek 14:00–17:50 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Cíle předmětu
- Školní zahrada je nedílnou součástí každé mateřské školy. Předmět představuje školní zahradu nejen jako prostor pro
pohybové aktivity dětí, ale prezentuje toto edukační prostředí jako unikátní prostor pro získávání znalostí a dovedností o pěstování rostlin, rozmanitých biotopech, fenologických proměnách přírody v průběhu roku apod.
Cílem předmětu je naučit studenty připravovat, realizovat a reflektovat rozmanité výukové činnosti ve školní zahradě v souladu fenologickými proměnami přírody a místními tradicemi. Představit studentům různé typy školních zahrad, především pak přírodní školní zahrady, a seznámit je se základy péče o rostliny v zahradě. - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
charakterizovat školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu roku;
provádět meteorologická pozorování počasí a fenologická pozorování modelových rostlin v průběhu jarních a letních měsíců;
pěstovat vybrané rostliny se dětmi na zahradě i ve třídě;
pečovat o pokojové rostliny v mateřské škole s ohledem na případná bezpečnostní rizika;
rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti botaniky a zoologie;
porovnat zdravotní aspekty a zásady pěstování zdravých potravin (bio) oproti tradiční zemědělské a zelinářské výrobě;
uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami apod.;
ocenit význam praktických činností ve školní zahradě pro rozvoj pracovních návyky - Osnova
- Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty. 1. Meteorologická a fenologická pozorování. 2. Zelenina – poznávání, třídění, péče v průběhu roku. 3. Prvky přírodní zahrady – kombinovaná kultura (polykultura) a permakultura. 4. První jarní byliny – poznávání, bezpečnostní aspekty. 5. Tradiční svátky jarních měsíců - zvyky a tradice v českém prostředí, regionální odlišnosti. 6. Ovocné dřeviny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku. 7. Pokojové rostliny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku, bezpečností rizika. 8. Jarní práce na zahradě – úprava záhonu, výsev, výsadba na záhon (kontaktní výuka se žáky 1. stupně ZŠ). 9. Zelinářský záhon – péče v průběhu roku, sklizeň, bezpečnostní a hygienické aspekty konzumace výpěstků ze školní zahrady. 10. Polní plodiny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku. 11. Zahrada jako edukační prostředí I – biotopová školní zahrada. 12. Zahrada jako edukační prostředí II – komunitní fce školní zahrady
- Literatura
- AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
- Výukové metody
- praktická cvičení
- Metody hodnocení
- skupinový projekt
- Informace učitele
- Zahrada PdF MU "Kejbaly" se nachází u Univerzitního kampusu Brno-Bohunice, ulice Vinohrady 100 (č.p.506/č.o.100). GPS pracoviště: 49.17863634644617, 16.575006785754336 verze A = Na zahradu se dostanete autobusovou linkou 40 (stojí např. na zastávce Křídlovická - vedle Ronda). Vystoupit musíte na zastávce STUDENTSKÁ!!! a pak dojít kousek pěšky. Kde nás najdete: https://www.google.cz/maps/dir/49.1793441,16.5701518/49.178214,16.5752123/@49.1788946,16.5705702,18.04z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d16.5701748!2d49.1793428!3s0x471295c5c4d2e84b:0xf3e94681aac2d414!1m0!3e2 verze B = Nebo autobusovou linkou 69 (přestup je na ni možný na zastávce Ukrajinská, ale vystoupit musíte z tramvaje/šaliny č. 6, 7 nebo 8 na zastávce Krematorium) a vystoupit musíte na zastávce KAMENICE!!! a dojít kousek pěšky. Kde nás najdete: https://www.google.cz/maps/dir/49.1778074,16.5725201/49.178214,16.5752123/@49.1780287,16.5731342,18z/data=!4m2!4m1!3e2 verze C = Další možnost je přijet autem, pokud zvolíte tuto možnost, pořádně se podívejte do vyhledávače, jak se k nám dostat. Ideální je příjezd od kampusu a zaparkovat nad schodištěm k zahradě. Zahrada sama o sobě je v zákazu vjezdu. Pokud by vás odchytli strážníci, ohánějte se průkazem studenta a že jedete na fakultní zahradu (ale i tak se může stát, že dostanete pokutu).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/XBIp01