PdF:XFCk01 Praktikum k poznávání přírody - Informace o předmětu
XFCk01 Praktikum k poznávání přírody
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (60,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XFCk01/Kombi01: Pá 24. 2. 12:00–12:50 učebna 2, Pá 3. 3. 16:00–18:50 učebna 2, Pá 17. 3. 10:00–12:50 učebna 11, Pá 12. 5. 12:00–12:50 učebna 7, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková
XFCk01/Kombi02: Pá 24. 2. 13:00–13:50 laboratoř 87, Pá 10. 3. 10:00–12:50 laboratoř 87, Pá 24. 3. 12:00–14:50 laboratoř 87, Pá 12. 5. 13:00–13:50 laboratoř 87, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Jedná se předmět, který s využitím aktivizujících metod představuje studentů problematiku témat o přírodě jako zajímavou a podnětnou oblast umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným základem a nejčastějšími miskoncepty vybraných témat a současně s algoheuristickými postupy využívajícími rozmanité výukové metody a didaktické prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o okolním světě.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné v - kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost.
- Vézt děti k aktivnímu poznávání přírody a přírodnin v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k životnímu prostředí. - Osnova
- Obsah předmětu:
- 1. Metoda pozorování jako cesta k poznávání světa
- 2. Příroda v zimě (adaptace organismů na zimní období)
- 3. Bezobratlí živočichové (v pohádkách a v reálném světě)
- 4. Obratlovci (v pohádkách a v reálném světě)
- 5. Živý živočich v mateřské škole
- 6. Rostliny bezpečné a nebezpečné
- 7. Minerály a horniny – zkoumání jejich vlastností
- 8. Hračky a fyzikální zákony
- 9. Voda ve všech podobách
- 10. Magnetismus - vlastnosti a využití
- 11. Kuchyně jako chemická laboratoř
- 12. Nebezpečné chemické látky v domácnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- Mareš S.,Cemerková Golová P.,Burdová E. (2014). Dobrodružství v zahradě : [rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. [95] s. ISBN 9788074960994.
- Jančaříková K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. 148 s. ISBN 9788086307954.
- Bennet J.,Smith R. (1996). Nápady pro přírodovědu : soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál. 127 s. ISBN 8071781126.
- Frýzová I. (2014). Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání. In Syslová Zora, Rodová Veronika. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita. s. 116-123, 8 s. ISBN 978-80-210-7370-8.
- Výukové metody
- praktická cvičení
- Metody hodnocení
- veřejná prezentace seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/XFCk01