XMAp03 Didaktika matematiky 1. ročníku ZŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XMAp03/01: Po 11:00–12:50 učebna 32, E. Nováková
XMAp03/02: Út 11:00–12:50 učebna 32, E. Nováková
Předpoklady
Znalosti týkající se budování a rozvíjení předčíselných představ a geometrické představivosti u dětí předškolního věku. Úspěšné ukončení předmětů MSBP_RMP1 and MSBP_RMP2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit, jak se žáci 1. ročníku ZŠ seznamují s přirozenými čísly a s operacemi s přirozenými čísly v oboru do dvaceti a jak lze rozvíjet geometrickou představivost žáků v 1. ročníku.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • dokáže charakterizovat úroveň matematických představ dítěte na počátku školní docházky, • prokáže orientační znalost očekávaných výstupů tematických okruhů RVP ZV Číslo a početní operace, Geometrie v rovině a v prostoru v 1. ročníku ZŠ, • dokáže definovat přirozené číslo různými způsoby, charakterizovat základní početní výkony školské matematiky.
Osnova
  • Různé možnosti zavedení přirozených čísel. Numerace - čtení a zápis čísel, porovnávání, uspořádání čísel v oboru do dvaceti. Vyvození operací s přirozenými čísly - sčítání a odčítání v oboru do dvaceti. Jednoduché slovní úlohy. Rozvíjení geometrické představivosti, tvořivost. Geometrické útvary, tělesa. Symetrie.
Literatura
    doporučená literatura
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1
    neurčeno
  • Učebnice matematiky pro 1. ročník ZŠ
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
seminární práce během semestru, projekt; kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.