XPPk03 Předškolní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aneta Hřavová (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk03/OS01: Pá 17. 2. 10:00–11:50 učebna 41, Pá 24. 2. 14:00–15:50 učebna 41, Pá 17. 3. 13:00–14:50 učebna 41, Pá 24. 3. 10:00–11:50 učebna 41, Pá 31. 3. 12:00–13:50 učebna 41, Pá 28. 4. 12:00–13:50 učebna 41, Pá 5. 5. 12:00–13:50 učebna 41, Pá 12. 5. 14:00–15:50 učebna 41, Z. Syslová, L. Štěpánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních teoretických vědomostí o problematice předškolního vzdělávání (tzn. výchovy, vzdělávání a péče o dítě předškolního věku) především v institucionálních podmínkách mateřské školy a rozvíjí schopnosti tvořivě využít získané poznatky ve vlastní školní praxi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: definovat a interpretovat základní pedagogické pojmy; definovat pojem pedagogické kompetence učitel; charakterizovat současný školský systém na podkladě soudobé vzdělávací politiky v kontextu jejího vývoje; prezentovat cíle a obsahy výchovy a vzdělávání v kontextu různých období i současných trendů; popsat specifika výchovného procesu; pochopit základní role vychovávaného a vychovatele; vnímat význam rodiny jako prvku neodmyslitelně patřícího do výchovného procesu; vysvětlit význam sebereflexe pro učitele a reflexe vlastního pojetí edukačního procesu pro rozvoj pedagogických kompetencí.
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj institucionálního předškolního vzdělávání. 2. Cíle vzdělávání a jejich proměna v historickém kontextu. 3. Mateřská škola jako instituce. 4. Hra. 5. Osobnost předškolního pedagoga. 6. Interakce mezi učitelem a dětmi. 7. Dítě a dětství. 8. Emoční rozvoj dítěte. 9. Specifika vzdělávání dětí mladších tří let. 10. Společné vzdělávání. 11. Participace mateřské školy a rodiny. 12. Návaznost předškolního a primárního vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 220 stran. ISBN 9788024751078. URL info
  • PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika : učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 181 stran. ISBN 9788026204954. info
  • HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 9788021054677. info
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
    doporučená literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 252 s. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]. ISBN 978-80-7598-276-6. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 252 s. ISBN 978-80-210-8476-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8476-2017. Čítárna Munispace info
  • GRŮZOVÁ, Lucie a Zora SYSLOVÁ. Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 64 s. ISBN 978-80-210-8114-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8114-2015. Čítárna Munispace info
  • SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 8073670615. info
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-7178-815-5. info
Výukové metody
konzultace
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/XPPk03