ASPG_007 Specifika práce se žáky se sociálním znevýhodněním

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
6/0/0. 6. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studenti získají informace o specifikách práce se žáky se sociálně znevýhodněného prostředí. Budou se zabývat specifickými situacemi ve škole a s možnostmi jejich řešení. Budou se zabývat různými sociálními patologiemi, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost žáků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se bude zabývat romskými žáky, žáky z rodin migrujících cizinců, žáky žijícími v nepodnětném prostředí aj. Součástí bude studium problematiky zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání. Studenti se budou zabývat tématem diverzity ve školním prostředí, zacházení s jinakostí, a to ve vztahu k práci asistenta pedagoga, který je významným činitelem inkluzivních procesů.
Výstupy z učení
Důležitou součástí je axiologický rozměr pedagogické práce.
Osnova
  • Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
  • 1. Žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí (Romové, příslušníci různých menšin, žáci z rodin zasaženými patologiemi)
  • 2. Sociální patologie a jejich vliv na školní úspěšnost žáka.
  • 3. Základní znalosti řešení výchovných problémů.
  • 4. Možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy.
Literatura
  • GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 s. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
Výukové metody
Přednáškové bloky
Metody hodnocení
Studenti zpracují stručnou metodiku práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.