BIp018 Praktikum k didaktice přírodopisu

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 19. 2. 14:00–14:50 učebna 7, Po 26. 2. 14:00–14:50 učebna 7, Po 4. 3. 14:00–14:50 učebna 7, Po 11. 3. 14:00–14:50 učebna 7, Po 18. 3. 14:00–14:50 učebna 7, Po 25. 3. 14:00–14:50 učebna 7
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp018/01: Út 20. 2. 11:00–12:50 laboratoř 83, Út 27. 2. 11:00–12:50 laboratoř 83, Út 5. 3. 11:00–12:50 laboratoř 83, Út 12. 3. 11:00–12:50 laboratoř 83, Út 19. 3. 11:00–12:50 laboratoř 83, Út 26. 3. 11:00–12:50 laboratoř 83, L. Vodová
BIp018/02: Út 20. 2. 9:00–10:50 laboratoř 83, Út 27. 2. 9:00–10:50 laboratoř 83, Út 5. 3. 9:00–10:50 laboratoř 83, Út 12. 3. 9:00–10:50 laboratoř 83, Út 19. 3. 9:00–10:50 laboratoř 83, Út 26. 3. 9:00–10:50 laboratoř 83, L. Vodová
BIp018/03: Po 19. 2. 10:00–11:50 laboratoř 83, Po 26. 2. 10:00–11:50 laboratoř 83, Po 4. 3. 10:00–11:50 laboratoř 83, Po 11. 3. 10:00–11:50 laboratoř 83, Po 18. 3. 10:00–11:50 laboratoř 83, Po 25. 3. 10:00–11:50 laboratoř 83, L. Vodová
BIp018/04: St 21. 2. 13:00–14:50 laboratoř 83, St 28. 2. 13:00–14:50 laboratoř 83, St 6. 3. 13:00–14:50 laboratoř 83, St 13. 3. 13:00–14:50 laboratoř 83, St 20. 3. 13:00–14:50 laboratoř 83, St 27. 3. 13:00–14:50 laboratoř 83, L. Vodová
Předpoklady
BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu
BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- student popíše klasifikaci výukových prostředků; - student objasní rozdíl mezi pomůckou a přírodninou; - student vysvětlí rozdíl mezi pracovní a systematickou sbírkou přírodnin; - student vytvoří sbírku přírodnin; - student vytvoří lapbook na vybrané téma; - student vysvětlí, jaké typy knih a textů lze použít k přípravě výuky; - student uvede ke každé kategorii knih a textů aspoň 5 příkladů; - student na základě pozorování a práce s literaturou charakterizuje organismy vyskytující se ve vybraném biotopu; - student popíše znaky, podle kterých lze spolehlivě determinovat vybraný organismus.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: - klasifikovat výukové prostředky; - charakterizovat vybrané výukové prostředky; - vytvořit vybrané výukové prostředky; - pozorovat přírodniny v přirozeném prostředí.
Osnova
  • Osnova přednášek: 1) Plánování a příprava výuky: klasifikace výukových prostředků
  • 2) Plánování a příprava výuky: Přírodniny živé v přirozeném a umělém prostředí
  • 3) Plánování a příprava výuky: Přírodniny preparované a konzervované
  • 4) Plánování a příprava výuky: Pracovní sbírky a výstavky přírodnin, neživé přírodniny,
  • 5) Plánování a příprava výuky: Trojrozměrné pomůcky
  • 6) Plánování a příprava výuky: Dvourozměrné pomůcky
  • Osnova cvičení:
  • 1) Plánování a příprava výuky: Pozorování přírodnin v přirozeném prostředí
  • 2) Plánování a příprava výuky: Určování přírodnin
  • 3) Plánování a příprava výuky: Tvorba sbírky přírodnin
  • 4) Plánování a příprava výuky: Pomůcky nahrazující přírodniny -3D modely
  • 5) Plánování a příprava výuky: Knihy a texty k přípravě výuky
  • 6) Plánování a příprava výuky: Lapbooky a jejich využití ve výuce přírodopisu
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
    doporučená literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. dotisk 1. vydání. Brno: MU Brno, 2009, 160 s. svazek č. 100. ISBN 978-80-210-4142-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie : určeno pro posluchače přírodovědecké fakulty a pedagogické fakulty Univerzity Palackého. 1. vyd. 1990, 145 s. info
    neurčeno
  • BATOUŠEK, Petr, Petr BUREŠ, Roman BUSINSKÝ, Jaroslav ČÁP, Martin DANČÁK, Michal DUCHÁČEK, Martin DUCHOSLAV, Václav DVOŘÁK, Libor EKRT, Petr FILIPPOV, Vít GRULICH, Daniel HRČKA, Michal HRONEŠ, Lubomír HROUDA, Zdenka HROUDOVÁ, Jindřich CHRTEK, Vladimír JEHLÍK, Klára NUNVÁŘOVÁ, Zdeněk KAPLAN, Gergely KIRÁLY, Jan KIRSCHNER, Ludmila KIRSCHNEROVÁ, Lucie KOBRLOVÁ, Kateřina KOČÍ, Petr KOUTECKÝ, František KRAHULEC, Pavel KÚR, Martin LEPŠÍ, Petr LEPŠÍ, Bohumil MANDÁK, Jan PONERT, Jan PRANČL, Petr PYŠEK, Radomír ŘEPKA, Jiří SÁDLO, Jan SUDA, Ota ŠÍDA, Petr ŠMARDA, Pavel ŠPRYŇAR, Milan ŠTECH, Jan ŠTĚPÁNEK, Jitka ŠTĚPÁNKOVÁ, Bohumil TRÁVNÍČEK, Pavel TRÁVNÍČEK, Jiří UHER, Radim J. VAŠUT, Václav VĚTVIČKA, Jiří ZÁZVORKA a Václav ZELENÝ. Klíč ke květeně České republiky. Edited by Zdeněk Kaplan - Jiří Danihelka - Jindřich Chrtek - Jan Kirschner -. Druhé, aktualizované a zce. Praha: Academia, 2019, 1168 stran. ISBN 9788020026606. info
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
  • PIKULA, Jiří, Dagmar OBDRŽÁLKOVÁ, Miroslava BEKLOVÁ a Milan ZAPLETAL. Stromové a keřové dřeviny lesů a volné krajiny České republiky. Vydání první. Brno: CERM, 2004, 226 stran. ISBN 8072042807. info
  • BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. Illustrated by Alena Čepická. 1. vyd. v nakl. Scientia. Praha: Scientia, 1995, 283 s. ISBN 8085827816. info
Výukové metody
Forma výuky:hromadná-frontální, hromadná-samostatná práce, skupinová-homogenní, skupinová-heterogenní, skupinová-diferencovaná. Metody výuky: přednáška, vysvětlování, rozhovor, diskuze, projekce statická.
Metody hodnocení
- student se zúčastní aspoň 5 z 6 cvičení - (80% účast) - během cvičení studenti vypracovávají materiály, které si založí do „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“ - písemného testu (kolokvia) se studenti účastní pouze pokud mají splněnu docházku na cvičeních a uznané všechny úkoly ze semináře - kolokvium budu uděleno na základě splnění úkolů ze seminářů a na písemného testu na 70 %
Informace učitele
Předmět je určen studentům 3. ročníku Bc studia a je možné si jej zapsat po úspěšném absolvování předmětu Úvod do didaktiky přírodopisu. Písemného testu je možno se zúčastnit pouze při splnění 80% účasti na cvičeních (1 absence z 6 cvičení) a správném vyhotovení (uznání) úkolů ze semináře. Úkoly je třeba odevzdávat průběžně do odevzdáváren v ISu a to vždy do stanoveného termínu (kontrolní etapa). Později odevzdané úkoly nebudou akceptovány.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.