CJc523 Syntax českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny v semestru. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření teoretických znalostí o souvětné stavbě a sémantice souvětí a schopnost využít je při analýze souvětí a později i v pedagogické praxi.
Výstupy z učení
Předpokládá se, že v závěru semestru student dokáže:
- analyzovat souvětí podřadné, souřadné a složité;
- určit druhy vedlejších vět a vztahy mezi větami souřadně spojenými;
- zakreslit plošný graf souvětí s vyznačením vztahů mezi větami.
Osnova
  • 1. blok: Spojování vět v souvětí. Věta hlavní a vedlejší, kritéria jejich odlišení. Souvětí podřadné a jeho druhy. Parataktické spojení vět v souvětí. Významový poměr mezi paratakticky spojenými větami a jazykové prostředky jeho vyjádření. Paratakticky spojené věty hlavní, paratakticky spojené věty vedlejší.
  • 2. blok: Hypotaktické vztahy v souvětí a prostředky jejich vyjádření. Spojovací výrazy. Klasifikace vedlejších vět podle větněčlenské platnosti. Souvětí složité, syntaktické vztahy v složitém souvětí. Typy složitých souvětí. Souvětí s vloženými větami. Grafické znázornění stavby souvětí.
Literatura
    povinná literatura
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 1995, 800 s. ISBN 8071061344. info
    neurčeno
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
Výukové metody
- Analýza textu,identifikace vybraných jevů v textu.
- Problémová metoda, řízený rozhovor.
- Individální testování.
- Samostudium.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou, která má část písemnou a část ústní a zahrnuje látku ze syntaxe českého jazyka 1 a syntaxe českého jazyka 2.
1. Předpokladem pro připuštění k ústní zkoušce je úspěšné zvládnutí části písemné zaměřené na látku semináře v průběhu semestru. Písemka je tvořena:
a) testovou částí se 30 až 40 otázkami s výběrem jedné správné odpovědi;
b) větami a souvětími ke komplexnímu rozboru.
Pro klasifikaci výsledku jako úspěšného musí student získat 70 % bodů. Student má možnost 1 řádného a 2 opravných termínů u písemné části zkoušky.
2. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu a okruhy zveřejněnými na webové stránce (viz Odkaz na webovou stránku předmětu). Student si u zkoušky losuje 2 otázky, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování.
Pokud student neuspěje u termínu písemné zkoušky, je z tohoto zkušebního termínu hodnocen známkou "F" z celé zkoušky.
Pokud student uspěje u písemné zkoušky, ale neuspěje u zkoušky ústní, v opravném termínu již skládá pouze zkoušku ústní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je možné zakončit jen po úspěšném složení zápočtu z předmětu CJc517.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/CJc523