PdF:CJp014 Česká lit. 19. stol. 2 - Informace o předmětu
CJp014 Literatura v českých zemích a česká dětská literatura 19. století 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp014/01: Čt 8:00–8:50 učebna 57, E. Nováková
CJp014/02: Út 10:00–10:50 učebna 60, E. Nováková
CJp014/03: St 8:00–8:50 učebna 6, E. Nováková
CJp014/04: St 15:00–15:50 učebna 10, E. Nováková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- V tomto předmětu, který navazuje na seminární výuku české literatury první poloviny 19. století, jsou studenti seznamováni seminární formou s podstatnými hodnotami českého písemnictví 2. poloviny předminulého století. V průběhu semestru sami zpracovávají seminární práci tematicky zakotvenou v uvedeném období. Výsledky svého literárně-historického a literárně-kritického bádání také sami představují formou orální prezentace v semináři.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní rysy uměleckých směrů a skupin daného období;
- identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období;
- popsat kulturní a společenskou atmosféru v českých zemích i v Evropě;
- na základě teoretických poznatků interpretovat dobová literární díla;
- vypracovat a přednést odborný referát na zadané téma. - Osnova
- 1. Úvod do studia české literatury a literatury pro děti a mládež druhé poloviny 19. století. 2. Václav Šolc. 3. Gustav Pfleger Moravský. 4. Jakub Arbes. 5. Ruchovci a lumírovci. 6. Josef Václav Sládek. Recepce "čítankového autora". 7. Sládkova tvorba pro děti. 8. Jaroslav Vrchlický I. Recepce "čítankového autora". 9. Jaroslav Vrchlický II. Recepce "čítankového autora". 10. Julius Zeyer I. 11. Julius Zeyer II. 12. Svatopluk Čech. 13. Eliška Krásnohorská.
- Literatura
- doporučená literatura
- DEUTSCHMANN, Peter. Allegorien des Politischen: Zeitgeschichtliche Implikationen des tschechischen historischen Dramas (1810-1935). Köln-Weimar-Wien: Böhlau, 2017. ISBN 978-3-412-22510-0.
- neurčeno
- MACURA, Vladimír. Český sen. Praha: Lidové noviny, 1998, 215 s. ISBN 80-7106-270-7. info
- MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
- POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 153 s. URL info
- POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury 19. století. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1981, 100 s. info
- BRABEC, Jiří. Dějiny české literatury. Edited by Miloš Pohorský. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961, 631 s. URL info
- DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
- DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
- VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. 3. vyd. V Praze: L. Mazáč, 1940, 740 s. URL info
- VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. 3. vyd. V Praze: L. Mazáč, 1940, 763 s. URL info
- VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. V Praze: nákladem Jednoty českých filologův, 1914, 364 s. info
- Výukové metody
- Studenti si budou seminární formou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat, analyzovat a zhodnotit tvorbu výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen písemnou zkouškou, shrnující znalosti ze seminářů v podzimním i jarním semestru. Nedílnou součástí zkoušky je prověření znalosti povinné četby. Podmínkou připuštění ke zkoušce je aktivní účast v seminářích a vypracování seminární práce.
- Informace učitele
- V případě online výuky probíhá i zkouška formou písemného online testu (skrze Odpovědníky v ISu).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/CJp014