CJp409 Komunikace s cizincem

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tereza Švandová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp409/01: Čt 8:00–9:50 učebna 2, R. Ošmera
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti vysvětlí základní zásady komunikace s cizincem. Rozumí pojmu interkulturní senzitivita a jsou v tomto ohledu připraveni se nadále rozvíjet. Rozumí specifikům komunikace se žákem cizincem a s dospělým cizincem. Osvojí si základní principy verbální (mluvené i písemné) i neverbální komunikace s cizincem.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - použít základní zásady komunikace s cizincem. - vysvětlit princip tzv. interkulturní senzitivity v rámci multikulturního vzdělávání. - verbálně (písemně i ústně) komunikovat s žákem-cizincem, popřípadě jeho zákonnými zástupci. - vysvětlit typová specifika komunikace s jedinci určitých kultur. - objasnit specifika neverbální komunikace určitých kultur. - rozumět specifikum multikulturní komunikace.
Osnova
  • 1. Obecné zásady komunikace s cizincem. 2. Interkulturní senzitivita – teorie a praxe. 3. Specifika komunikace se žákem-cizincem. 4. Specifika komunikace s dospělým cizincem. 5.–6. Neverbální komunikace – kulturní universalia a specifika (piktogramy; prostředky parajazykové; řeč těla – mimika, gestika, proxemika, haptika, zrakový kontakt ad.). 7.–8. Verbální komunikace – písemná (způsoby oslovení; tykání x vykání). 9. Verbální komunikace – mluvená; podávání informací a instruování. 10.–11. Problémová témata a tabu v jednotlivých kulturách. 12. Odlišné vnímání kulturních specifik.
Literatura
  • HEINZOVÁ, Kristina. Intercultural communication. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2001. 71 s. ISBN 80-7248-120-7.
  • BOČÁNKOVÁ, Milena. Intercultural communication: typical features of the Czech, British, American, Japanese, Chinese and Arab cultures. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2006. 142 s. ISBN 80-245-1081-2.
  • HÁDKOVÁ, Marie – JINDRÁČEK, Václav. Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 142 s. ISBN 978-80-7414-469-1.
  • PRŮCHA, Jan. Etnopedagogika. Pedagogika, roč. 52, 2002, s. 195–205. ISSN 2336-2189
  • KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 9788073875022. info
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 116 s. info
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 116 s. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s. ISBN 9788073672805. info
  • JANÍK, Zdeněk. Interkulturní výcvik a etnopedagogika v praxi: projekt "Argonauts of Europe". Komenský, odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Pedagogická fak Masarykovy univerzity, 2004, roč. 129, č. 1, s. 34 - 38. ISSN 0323-0449. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář. Seminář, aktivní práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu. Diskuse ve skupině, prezentace projektu.
Metody hodnocení
Příprava referátu (k jedné z vybraných dílčích oblastí tématu komunikace s cizincem) a zpracování 2 konspektů podle pokynů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.