CJp412 Mluvený projev a přednes v pedagogické praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp412/01: Út 14:00–15:50 učebna 54, D. Kroča
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní informace o metodách přednesu, kultuře mluveného projevu i samotné interpretaci literárního textu. V první fázi studující zjišťuje své interpretační schopnosti, ale učí se také tvořivě s textem pracovat, krátit jej, vybírat vhodný úryvek a zaujmout k textu vlastní vyhraněné stanovisko. Při následující analýze textu si studující všímá jeho formální podoby, odhaluje obrazná pojmenování, učí se rozkrýt význam a smysl. Po podrobné analýze textu a jeho interpretaci se věnuje technickým prostředkům hlasové realizace, jako je práce s intonací, důrazem, pauzou, rytmem a mluvním tempem.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni zvolit vhodný přístup k výběru textu s ohledem na své technické i interpretační předpoklady. Uvědomí si význam poučené dramaturgie a teoretického zázemí textu včetně pochopení předlohy a porozumění autorovu stylu. Získají dovednost vystavět přednes literárního díla, členit text a frázovat jej. Naučí se pravidla techniky řeči, výslovnostní normy a pohybové kultury. Získají kompetence k pedagogickému vedení žáků s ohledem na cíle dětského přednesu, zejména pak u žáků s odlišným mateřským jazykem.
Osnova
  • 1. Studijní literatura, organizace studia a podmínky ukončení předmětu.
  • 2. Výslovnostní norma v uměleckém přednesu.
  • 3. Specifika dětského přednesu a uměleckého přednesu.
  • 4. Dramaturgie mluveného projevu a přednesu.
  • 5. Výběr textu pro přednes: analýza básnického textu.
  • 6. Výběr textu pro přednes: analýza prozaického textu.
  • 7. Význam a smysl textu.
  • 8. Čtení textu s porozuměním.
  • 9. Interpretace básnického textu. Příprava básně pro přednes.
  • 10. Interpretace prozaického textu. Příprava prózy pro přednes.
  • 11. Konzultace k připravovanému veřejnému vystoupení.
  • 12. Závěrečná přehlídka seminárních úkolů a rozprava.
Literatura
  • KROČA, David. A Reciter with Handicap. In SIEGLOVÁ, N., ZÍTKOVÁ, J. et al. Handicap and Educating Pupils with Special Needs from the Viewpoint of Language and Literary Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 59-69. ISBN 978-80-210-6281-8. info
  • ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema. Cesta k přednesu, aneb, Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Illustrated by Zuzana Vítková. 2. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar ARTAMA, 2012, 139 stran. ISBN 9788070682678. info
  • KROČA, David. Průvodce pro sólové recitátory. 1. vyd. Praha: NIPOS, 2010, 2 s. Tvořivá dramatika, 2010, roč. 21, č. 2, s. 39-40. ISSN 1211-8001. info
  • KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a výuka českého jazyka a literatury. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 105-108. ISBN 978-80-210-4533-0. info
  • KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
  • KROČA, David. Umělecký přednes - texty. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ISBN 80-7204-180-0. info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy 2. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 283 s. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 300 s. URL info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 135 s. info
  • MISTRÍK, Jozef. Hovory s recitátorem. Praha: Lyra Pragensis, 1976. info
Výukové metody
Součástí seminární výuky a individuálních konzultací je možnost vyzkoušet si přípravu vlastního veřejného vystoupení. Během semestrálního kurzu procházejí studenti všemi fázemi interpretovy práce od výběru textu pro přednes přes analýzu textové předlohy až po finální vystoupení na závěrečné přehlídce. Zásadní myšlenkou tohoto přístupu je, aby studenti pracovali nikoliv podle náhodných rad, nýbrž pod systematickým vedením, jež směřuje k soustavnému rozvoji individuálních interpretačních schopností.
Metody hodnocení
Výstupem semináře je úspěšná prezentace na veřejné přehlídce s textem podle vlastního výběru. Závěrečné vystoupení prověřuje, zda student dokáže sdělit svůj výklad textu také posluchačům a zda je schopen svou interpretací rovněž emocionálně zaujmout. Dostává zpětnou vazbu v podobě finálního zhodnocení od svých kolegů a od vyučujícího (kolokvium). Jde o předmět s 2 hodinami přímé výuky týdně, k jehož splnění je třeba průběžná příprava v podobě studia odborných a primárních textů a závěrečná prezentace na semináři (odpovídá zátěži 4 kredity ECTS).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.