DE1B08 Základy antické, středověké a novověké terminologie pro školskou praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející), PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (zástupce)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DE1B08/Kombi01: Pá 15. 3. 16:00–19:50 kancelář vyučujícího, Pá 3. 5. 16:00–19:50 kancelář vyučujícího, P. Mazáčová
DE1B08/PrezPred01: St 9:00–9:50 učebna 1, P. Mazáčová
DE1B08/PrezSem01: Čt 9:00–9:50 učebna 4, P. Mazáčová
DE1B08/PrezSem02: Čt 10:00–10:50 učebna 1, P. Mazáčová
Předpoklady
Bez prerekvizit
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si v kurzu osvojí základy antické, středověké a novověké terminologie pro školskou praxi. Důraz bude kladen na to, aby znalosti, které student získá, dokázal funkčně provázat s pregraduální přípravou na pedagogickou profesi. Cílem tedy je to, aby odkaz minulosti v kontextu latinského jazyka a kultury dokázal student didakticky účelně nastavit pro využití v didaktice dějepisu - v tematické výuce dějepisu i v mezipředmětové a projektové výuce.
Výstupy z učení
Student po absolování kurzu:
má osvojeny principy výslovnosti latinského jazyka;
zná základy gramatiky latinského jazyka odpovídající cílům předmětu;
má osvojeny základy antické, středověké a novověké terminologie pro školskou praxi;
dokáže se orientovat v historických etapách vývoje latinské kultury v rovině aplikovatelné do školní praxe;
dokáže používat funkčně latinsko-český slovník a s jeho pomocí překládat termíny a "živá slova" z latinské kulturní paměti;
dokáže se orientovat v informačních zdrojích odpovídajících zaměření kurzu;
má povědomí o digitalizovaném kulturním dědictví latinské kultury a dokáže ho využít pro potřebu školní praxe
dokáže implementovat prvky latiny do didaktiky dějepisu
Osnova
  • 1. Úvod - přínos latiny k vývoji evropské civilizace.
  • 2. Správná výslovnost latiny.
  • 3. Základy latinské gramatiky.
  • 4.Základy antické terminologie pro školskou praxi.
  • 5.Základy středověké a novověké terminologie pro školskou praxi.
  • 6. Orientace v historických etapách vývoje latinské kultury v rovině aplikovatelné do školní praxe.
  • 7. Funkční využití latinsko-českého slovníku pro práci s překlady terminologie, "živých slov" a jednoduchých textů z latinské kulturní paměti.
  • 8. Orientace v informačních zdrojích odpovídajících zaměření kurzu.
  • 9. Využití digitalizovaného kulturního dědictví latinské kultury pro potřebu školní praxe
  • 10. Implementace prvků latiny do didaktiky dějepisu
Literatura
    doporučená literatura
  • PECH, Jiří. Latina pro gymnázia. Vyd. 1. Praha: Leda, 1996. 471 s. ISBN 808592711X.
  • KUŤÁKOVÁ, Eva a Dana SLABOCHOVÁ. Ad fontes : cursus latinus. Vydání páté. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 342 stran. ISBN 9788024646039. info
  • NECHUTOVÁ, Jana a Dana STEHLÍKOVÁ. Stručné dějiny latinské literatury středověku. 1. vyd. Praha: Arista - Baset, 2013, 312 s. ISBN 978-80-86410-70-8. info
  • CURTIUS, Ernst Robert. Evropská literatura a latinský středověk. Vyd. 1. Praha: Triáda, 1998, 738 s. ISBN 80-86138-07-0. info
Výukové metody
Přednášky (1/2 hodiny týdně) - teoretické uvedení do problematiky výukových témat
Cvičení (1/2 hodiny týdně) - aktivní osvojování si gramatiky a terminologie, práce se slovníkem, aktivní práce s digitalizovným dědictvím, aktivní práce s informačními zdroji vázanými na témata výuky a propojujícími kurz s didaktikou dějepisu
Individuální domácí příprava, průběžná práce na úkolech
Metody hodnocení
Mezi kritéria pro úspěšné zvládnutí předmětu jsou zahrnuty docházka, plnění povinných průběžných úkolů a akceptovatelně absolvovaná závěrečná písemná práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.