DE2B04 Historické mýty a stereotypy českých dějin

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DE2B04/KombiPred01: Pá 19. 4. 16:00–19:50 kancelář vyučujícího, J. Mihola
DE2B04/PrezPred01: Po 13:00–13:50 učebna 7, J. Mihola
Předpoklady
Zvládnutí předchozích předmětů, práce s odbornými a populárně naučnými časopisy, sledování TV, rozhlasové a knižní popularizace, historické reminescence v kontextu současného dění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pochopení role mýtů a stereotypů v době formování moderního českého národa v 19. století. Přiblížení hlavních mýtů a stereotypů v českých dějinách, analýza a komparace zahraničních pohledů na české dějiny a českých pohledů na historii vybraných evropských zemí, stereotypy v dějepisném vyučování, ideologie a stereotypy, interpretační posuny a demytizace po roce 1989.
Výstupy z učení
Student se bude orientovat v základní terminologii typu historické vědomí, povědomí, mýty, stereotypy, klišé aj. a bude k nim umět přiřadit relevantní příklady. Porozumí příčinám, které se zásadně podílely na vzniku mýtů a stereotypů v době formování moderního českého národa a vysvětlí důvody, které vedly ke vzniku dalších stereotypů ve 20. století, zejména z ideologických důvodů. Dokáže uvést příklady největších interpretačních posunů a narovnání, včetně znalosti klíčových prací a časopisů, které se touto problematikou zabývají.
Osnova
  • České mýty 19. století aneb potřebujeme je nebo obejdeme se bez nich? Syndrom česko - německého potýkání. Dědictví sv. Václava. Národ Božích bojovníků. Tři sta let jsme úpěli čili pobělohorské naříkání. Temno nebo doba, která měla svá světla a své stíny? Svatí, kteří spojují a svatí kteří rozdělují. Národ veliký ve slávě i utrpení aneb jak vidíme sami sebe a jak druzí vidí nás. Husovské a další komise a jejich odraz v dějepisném vyučování. Kolaboranti, zrádci nebo oběti?Velké postavy 20. století a proměny jejich obrazu. Pomníky, památníky, reliéfy v kontextu společenských proměn 20. století a v současnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • RAK, Jiří. Bývali Čechové-- : české historické mýty a stereotypy. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1994, 148 s. ISBN 8085787733. info
    doporučená literatura
  • STEHLÍK, Michal a Martin GROMAN. Přepište dějiny. Vydání první. V Brně: Jota, 2021, 259 stran. ISBN 9788075657664. URL info
Výukové metody
Přednášky, prezentace, diskuse, exkurze do muzea, práce s tištěnými prameny, audiovizuální pomůcky, diskuse s pamětníky, samostatná práce s využitím dnešních novin, časopisů aj.
Metody hodnocení
Kolokvium, upevnění znalostí formou samostatného úkolu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.