PdF:FC2025 Školní pokusy z fyziky 2 - Informace o předmětu
FC2025 Školní pokusy z fyziky 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC2022 Školní pokusy z fyziky 1
Orientace v tematických celcích - obsahu učiva, v souvislosti s realizací experimentů ve výuce fyziky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem je, aby studenti získali praktické dovednosti při provádění experimentů s ohledem na bezpečnost. Dílčími cíli pak vhodný výběr daného experimentu ve spojení s prezentací daného fyzikálního jevu. Dále orientace ve formě realizace experimentu demonstračního či žákovského.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni samostatně provádět experimenty vhodné pro výuku fyziky.
Cíle:
Vědomosti: systematizované základní pojmy školské fyziky propojené s didaktickými poznatky, užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při demonstračních pokusech.
Dovednosti: manuální a strojové sestavování aparatur školních pokusů, práce s ručními nástroji, demonstrace pokusů žákům a vedení žáků při žákovských pokusech.
Postoje: Uvědomělé dodržování pravidel bezpečnosti při práci, akceptovat význam fyzikálního experimentu v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- dodržovat pravidla bezpečnosti při provádění experimentů
- realizovat správně fyzikální experiment z hlediska technického provedení
- aplikovat vhodný fyzikální experiment na daný tematický celek. - Osnova
- Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
- Kmity, vlny, akustika.
- Elektrostatika. Magnetické vlastnosti látek.
- Vedení elektrického proudu v kovech.
- Optika a astronomie.
- Magnetické pole elektrického proudu.
- Elektromagnetická indukce. Střídavý proud.
- Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech.
- Výukový animační software PACHNER.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
- doporučená literatura
- Matoušek, Josef. Speciální praktikum. Školní pokusy z fyziky. UJEP Brno, 1989
- neurčeno
- KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 6. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2002, 162 s. ISBN 9788071962465. info
- KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. upr. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 199 s. ISBN 9788071962656. info
- KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 223 s. ISBN 80-7196-149-3. info
- BOHUNĚK, Jiří, Růžena KOLÁŘOVÁ a Ivan ŠTOLL. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 157 s., [1. ISBN 80-7196-032-2. info
- Výukové metody
- Praktická příprava, laboratorní cvičení, samostatná a skupinová práce.
- Metody hodnocení
- 6 protokolů, kolokvium.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2024/FC2025/index.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC2025