PdF:FC5068 Kompendium praktického vyučová - Informace o předmětu
FC5068 Kompendium praktického vyučování
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5068/KombiPred01: So 6. 4. 11:00–12:50 učebna 3, So 20. 4. 11:00–12:50 učebna 3, So 4. 5. 10:00–11:50 učebna 3, So 18. 5. 10:00–11:50 učebna 3, P. Pecina, J. Válek
FC5068/PrezPred01: Út 11:00–12:50 učebna 3, P. Pecina, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na doplnění a rozšíření provázanosti dílčích vědomostí a dovedností v oblasti obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie v souladu s požadavky na státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie. Funkce předmětu je opakovací, doplňovací a a propojující u vybraných témat pedagogiky a psychologie s přípravou učitelů praktického vyučování.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu se student orientuje v oblasti obecné pedagogiky, didaktiky a v oblasti vybraných témat psychologie. Tato témata umí vhodně aplikovat do praktického vyučování svého konkrétního oboru.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů. Pedagogika jako věda, pedagogické disciplíny, složky výchovy, činitelé výchovného procesu, vybrané poznatky z historie pedagogiky. Česká výchovně vzdělávací soustava. Pedagogický výzkum, fáze výzkumu, vybrané vědeckovýzkumné metody a nástroje.
- 2. Axiologické dimenze a hodnotová orientace člověka jako součást jeho výchovy (axiologie, pojem hodnota – hodnoty, vztah mezi potřebou a hodnotou, druhy hodnot, dimenze biologická, civilizační a kulturní, globální ohrožení, konzumní orientace, humanismus, tolerance). Mravní výchova žáků (cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy, prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova, etické aspekty RVPZV v kompetencích žáka, ve vzdělávacích oblastech, v průřezových tématech). Problém kázně a svobody ve výchově (sociálně-filosofické souvislostí kázně a svobody, anomie, liberalismus, postmodernismus, kázeň, druhy kázně, individuální a sociální funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti).
- 3. Psychologie jako věda, Základní a aplikované psychologické disciplíny. Kategorie osobnost v psychologii. Teorie osobnosti. Pojem vědomí v psychologii. Jáství, sebepojetí, sebeobraz. Poznávací procesy. Senzorické procesy, vnímání. Imaginace (představy, fantazie). Pozornost (vymezení, typy, vlastnosti, poruchy). Myšlení a řeč. Myšlenkové operace. Usuzování. Rozhodování. Chápání pojmů a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Vývoj myšlení a řeči v ontogeneze. Kognitivní styl. Poruchy řeči (poruchy výslovnosti, artikulace, sociálního užití). Inteligence (vymezení, teorie, druhy, její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová výkonnost v rámci mentální retardace). Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Teorie učení. Zákony učení.
- 4. Transfer a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní). Frustrace, frustrační tolerance. Pojem psychická deprivace. Stres. Náročné životní situace. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladaptace. Syndrom vyhoření.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie : příručka pro studenty. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 286 stran. ISBN 8071789232. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika. Vyd. 2. Olomouc: Hanex, 2000, 192 s. ISBN 808578324X. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 80-200-0689-3. info
- neurčeno
- VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. K udělení kolokvia je třeba absolvovat závěrečný didaktický test. Minimální úspěšnost 70 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC5068