FJ3029 Rozvíjení řečových dovedností ve výuce francouzštiny

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. kombinované studium 4 hod. konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anna Hlavicová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Terezie Nerušilová (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ3029/01: každý sudý čtvrtek 17:00–18:50 učebna 54, A. Hlavicová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět navazuje na kapitoly probírané v Didaktice 1-3, zejména na výuku řečových dovedností v jazykové třídě. Zde se daná problematika dále rozvíjí prostřednictvím různých aktivit, při nichž si studenti procvičí, jak je použít v praxi. Hlavní linií předmětu, od které se odvíjí program kurzu, je vypracování různých typů cvičení, které studenti vyzkoušejí během své učitelské praxe.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu studenti dokáží sestavit různé typy cvičení a aktivit na jednotlivé řečové dovednosti (poslech, čtení, mluvení, psaní), demonstrovat své dovednosti v metodických listech, aplikovat své poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Différentes activités pour pratiquer la compréhension orale. 2. Différentes activités pour pratiquer la compréhension écrite. 3. Différentes activités pour pratiquer l'expression orale. 4. Différentes activités pour pratiquer l'expression écrite.
Literatura
    doporučená literatura
  • CUQ, Jean-Pierre a Isabelle GRUCA. Cours de didactique du franҫais langue étrangère et seconde. 4ᵉ édition. Fontaine: Presses universitaires de Grenoble, 2017, 482 stran. ISBN 9782706126772. info
  • ROESCH, Roselyne a Rosalba ROLLE-HAROLD. Entraînement à la compréhension orale. Fontaine: Presses universitaires de Grenoble, 2017, 104 stran. ISBN 9782706126345. info
  • BARFÉTY, Michèle. Compréhension orale : niveau 4. [Paris]: CLE International, 2010, 117 s. ISBN 9782090380026. info
  • POISSON-QUINTON, Sylvie a Reine MIMRAN. Compréhension écrite : niveau 4. [Paris]: CLE International, 2009, 126 s. ISBN 9782090380002. info
  • Dictionnaire de didactique du français : langue étrangére et seconde. Edited by Jean-Pierre Cuq. Paris: CLE International, 2003, 303 stran. ISBN 2090339721. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Aktivní účast (70%), seminární práce. Studentům kombinovaného studia se doporučuje zúčastnit alespoň tří seminářů.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Upřesnění k ukončení předmětu: Studenti prezenční formy studia kromě aktivní účasti vypracují jeden metodický list ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím řečových dovedností ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Studentům kombinovaného studia se doporučuje zúčastnit alespoň tří seminářů. Jinak pracují samostatně na základě doporučené literatury a pokynů vyučujícího ve studijních oporách. Kontrola probíhá na základě vypracovaných písemných úkolů v průběhu semestru. Na závěr studenti zpracují tři metodické listy ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím řečových dovedností ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Pokud se aktivně zúčastní většiny seminářů, vypracují pouze jeden metodický list jako studenti prezenční formy studia. Další informace k průběhu a ukončení předmětu studenti naleznou ve Studijních materiálech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.