IBI01 Integrovaný přírodovědný základ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Bc. Ivo Adam (pomocník)
Garance
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta (12,50 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (87,50 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBI01/KombiSem01: Pá 1. 3. 10:00–11:50 učebna 2, Pá 8. 3. 14:00–15:50 učebna 2, Pá 15. 3. 10:00–11:50 učebna 2, Pá 12. 4. 10:00–11:50 učebna 2, Pá 26. 4. 10:00–11:50 laboratoř 83, 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/KombiSem02: Pá 1. 3. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 8. 3. 16:00–17:50 učebna 2, Pá 15. 3. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 12. 4. 10:00–11:50 učebna 2, Pá 26. 4. 10:00–11:50 učebna 2, 12:00–13:50 laboratoř 83, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem01: Út 15:00–16:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem02: Út 13:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem03: Po 16:00–17:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
IBI01/PrezSem04: Po 14:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková
Předpoklady
IFC01 Integrovaný přírodovědný základ 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a společnosti a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- S pomocí map popsat povrch ČR
Určit a charakterizovat vybrané druhy hornin, charakterizovat geologickou stavbu vybraného území na pomoci geologických map.
- Vyjmenovat jednotlivé meteorologické prvky a vysvětlit jejich vliv na po počasí a podnebí
- Charakterizovat jednotlivé zonální biomy světa a porovnat rozdíly na úrovni abiotické i biotické
- Vyjmenovat vlastnosti živých organismů, porovnat tyto vlastnosti u jednotlivých skupin organismů a uvádět příklady adaptačních mechanismů vybraných skupin organismů
- Určit, popsat a zařadit vybrané druhy rostlin a hub rostlin v rámci taxonomického třídění
- Charakterizovat modelové ekosystémy v ČR včetně modelových zástupců organismů těchto ekosystému
- Uvádět příklady územní ochrany v ČR včetně vlivu daného stupně ochrany na další využití těchto lokalit člověkem
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Osnova
  • Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
  • 1. Povrch ČR a Evropy
  • 2. Mineralogie, poznávání minerálů
  • 3. Horninový cyklus a poznávání hornin
  • 4. Meteorologie, počasí a předpovídání počasí
  • 5. Klimatologie, podnebí a vliv abiotických faktorů na podnebí daného místa
  • 6. Zonální biomy světa a adaptace organismů na podmínky jednotlivých biomů
  • 7. Vlastnosti živých organismů
  • 8. + 9. Morfologie rostlin a systematické třídění rostlin
  • 10. Morfologie a poznávání hub
  • 11. Biodiverzita, ochrana přírody územní a druhová
  • 12. Klimatická změna a její dopady
Literatura
    neurčeno
  • BÁRTA, František. Krajina v České republice. Edited by Jan Němec - František Pojer. Praha: Consult, 2007, 399 s. ISBN 9788090348233. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 118 s. ISBN 8086473724. info
  • Nový přehled biologie. Edited by Stanislav Rosypal. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, 797 s. ISBN 978-80-86960-23-4. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
Výukové metody
teoretická příprava + praktická cvičení, výuka v přírodovědném muzeu
Metody hodnocení
písemný test - část odborná + část poznávací (poznávání minerálů a hornin)
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.