PdF:IBIk02 Aplikace biologie 1 - příroda - Informace o předmětu
IBIk02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Alois Folta (pomocník) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IBIk02/01: Pá 23. 2. 14:00–14:50 učebna 4, Pá 19. 4. 14:00–17:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 17. 5. 8:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
- Předpoklady
- IBIk01 Integrovaný přírodovědný základ 2 && ! IBIk02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na aplikaci odborných přírodovědných znalostí do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• na konkrétních příkladech vysvětlit princip a význam základních přírodních dějů a systémů umožňujících život na Zemi;
• rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti biologie, ekologie a environmentalistiky,
• identifikovat a charakterizovat aktuální problémy životního prostředí České republiky a na globální úrovni,
• v rámci činnostního učení využívat přírodniny, přírodní a obnovitelné materiály jak k vyvozování nových konceptů, tak pro rozvoj kreativity, výtvarných dovedností a estetického vnímání,
• využívat venkovní prostředí jako prostředek a příležitost pro naplňování výchovně vzdělávacích cílů nejen přírodovědných předmětů - Osnova
- část realizovaná v prostředí fakultní zahrady: 1. Fenologie - proměny přírody v průběhu roku;
- 2. Bioodpad a jeho využívání v prostředí zahrady;
- 3. Pokojové rostliny jako představitelé vybraných biomů;
- 4. Zelenina a její pěstování jako příklad životního cyklu jednoletých bylin;
- 5. Bylinky a okrasné jarní rostliny jako příklad životního cyklu vytrvalých bylin;
- 6. Ovocné dřeviny jako fenologický indikátor klimatických změn;
- 7. Praktické činnosti na zahradě - období jaro;
- část realizovaná v prostředí školského zařízení Lipka:
- 8. Aktuálních problémy životního prostředí České republiky;
- 9. Globální problémy životního prostředí – klimatická změna;
- 10. Cíle a metody environmentálního vzdělávání;
- 11. Potenciál venkovního prostředí v kontextu environmentálního vzdělávání;
- 12. Přírodní materiály jako prostředek k rozvoji senzorického a estetického vnímání;
- Výukové metody
- Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
- Metody hodnocení
- příprava a prezentace skupinové seminární práce s problematikou klimatické změny; test ověřující znalosti z oblasti poznávání užitkových rostlin
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IBIk02