ICJk11 Didaktika literární výchovy 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 15:00–16:50 učebna 1, Pá 10. 5. 14:00–15:50 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na základní otázky didaktiky čtení a literární výchovy (cíle, obsah předmětu), učební materiály a problematiku čtení a jeho diagnostiky. Po absolvování předmětu studenti porozumí základním otázkám oboru a sledovaným okruhům problematiky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti porozumí základním otázkám oboru, jsou obeznámeni s obecným a kurikulárním pojetím cílů a obsahu předmětu, vysvětlí základní problematiku techniky čtení a její diagnostiky v primární škole, znají aktuální spektrum učebních materiálů, budou schopni použít informace o hodnotících kritériích čítanek k vlastnímu zhodnocení vybrané učebnice a přípravě vlastních materiálů.
Osnova
  • 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, základní literatura. 2. Obecné a nadčasové otázky obsahu a cílů literární výchovy jako estetickovýchovného předmětu. 3. Obsah a cíle literární výchovy v pojetí RVP ZV, školní vzdělávací programy. 4. Cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 5. Standardy základního vzdělávání. 6. Historie výchovy čtenáře a proměny čítanek. 7. Koncepce a charakteristika současných čítanek a dalších didaktických textů. Nejužívanější čítankové řady, základní specifika koncepcí jednotlivých nakladatelství. 8. Kritéria hodnocení čítanek, role řídícího aparátu. 9. Příprava vlastních učebních materiálů (výběr textů, pracovní listy apod.). 10. Upevňování techniky čtení ve vyšších ročnících primární školy, věcné porozumění textu, čtenářská gramotnost. 11. Diagnostika výkonu žáka ve čtení, diagnostické prověrky.
Literatura
    povinná literatura
  • Zítková, Jitka. Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy (elektronické materiály v IS)
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 56 s. ISBN 8021033274. info
    neurčeno
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 8086898016. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace Metody: výklad, příklady aplikace poznatků, diskuse nad vybranými otázkami oboru
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu: zápočet Požadavky na ukončení: zpracování písemné práce odborně-úvahového charakteru (témata a bližší pokyny zadávány vždy na začátku semestru a dostupné v Učebních materiálech)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.