PdF:IPPk09 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
IPPk09 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (přednášející)
Mgr. Pavla Klusáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPk09/KombiSem01: Pá 1. 3. 8:00–9:50 učebna 32, Pá 15. 3. 10:00–11:50 učebna 36, Pá 26. 4. 10:00–11:50 učebna 35, Pá 10. 5. 14:00–15:50 učebna 36, J. Boumová, L. Grůzová, M. Hofman, P. Klusáčková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět principům efektivní pedagogické komunikace, specifikům při komunikaci s rodiči žáků, základním lidským potřebám a jejich odrazu v mezilidské komunikaci.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní, - vysvětlit typologii učitelských otázek s jejich důsledky pro žákovo porozumění, - naplánovat třídní schůzku zahrnující vhodný prostor pro komunikaci s rodiči, - kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace.
- Osnova
- Úvod – evokace, dosavadní zkušenosti studentů s pedagogickou komunikací; Mocenské konstelace ve školní třídě; Učitelovy otázky; Žákovy odpovědi; Poskytování efektivní zpětné vazby; Plánování třídních schůzek, komunikace s rodiči a s dalšími členy edukačního procesu; Souvislá praxe a plnění zadaných úkolů; Reflexe pedagogické komunikace na souvislé praxi Principy efektivní komunikace; Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci; Sdělování oprávněných požadavků, aktivní naslouchání, empatie; Zvládání negativních emocí; Prezentační dovednosti učitele – projev studentů s reflexí skupiny a sebereflexí.
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
- BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 104 s. ISBN 9788024750323. URL info
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
- doporučená literatura
- ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 2., rev., V této řad. Praha: Portál, 2014, 340 s. ISBN 9788026205975. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
- Výukové metody
- diskuse v hodině, samostatná práce s odbornou literaturou, reflexe
- Metody hodnocení
- seminární práce na zadané téma v rozsahu min. 4 normostrany, zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IPPk09