IPPp08 Školní pedagogika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp08/PrezPred01: Po 14:00–14:50 učebna 35, J. Havel, P. Najvar
IPPp08/PrezSem01: Út 8:00–9:50 učebna 39, Út 8:00–9:50 učebna 70, J. Havel, P. Najvar
IPPp08/PrezSem02: Út 10:00–11:50 učebna 39, Út 10:00–11:50 učebna 70, J. Havel, P. Najvar
IPPp08/PrezSem03: St 14:00–15:50 učebna 70, St 14:00–15:50 učebna 39, J. Havel, P. Najvar
IPPp08/PrezSem04: Po 9:00–10:50 učebna 39, Po 9:00–10:50 učebna 70, J. Havel, P. Najvar
Předpoklady
IPPp06 Školní pedagogika 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními pojmy spojenými s hlavními tématy školní pedagogiky, pomoci jim rozvíjet jejich profesní jazyk, pomoci studentům, aby lépe porozuměli své vlastní profesní identitě a měli příležitost ji kultivovat. Předmět také zprostředkovává aktuální teoretické náhledy na klíčové oblasti školní pedagogiky. Předmět akcentuje především témata humanistické školy, heterogenity a potřeby diferenciace ve výuce.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu budou studenti disponovat profesními znalostmi z oblasti kurikula, teorie školy a teorie vyučování a učení. Absolvování kurzu také vytvoří příležitost pro reflexi a kultivaci vlastní profesní identity.
Osnova
  • Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v teorii výchovy (ŠP1) a obecné didaktice (ŠP2). Školní pedagogika 1 poskytuje situačně zaměřenou teorii specifických výchovných konceptů a témata s vyšší společenskou relevancí ve shodě s kompetencemi učitele 1. stupně základní školy a v těsné vazbě na praktickou aplikaci příslušných poznatků v navazující praxí. Předmět plní propedeutickou funkci pro oborové didaktiky a má prohloubit motivovanost studentů směrem k profesi. Diskutovaná témata: současné proudy a trendy ve vzdělávání, učitel jako aktér školní výuky, výuka jako utváření učebního prostředí, žák jako aktér školní výuky a příprava učitele na výuku.
Literatura
    doporučená literatura
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • HORKÁ, Hana. Globální výchova v mateřské škole. první. Praha: Verlag Dashöfer, nakladatelství, spol. s r.o., 2007. ISSN 1802-4130. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 8071786314. info
    neurčeno
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
Výukové metody
Přednáška, teoretická příprava, seminární diskuse.
Metody hodnocení
písemný test, skupinová diskuse k vybraným tématům, ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.