MA0028 Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/4/1.3. 16 hodin (kombinovaná forma). 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MA0028/KombiSem01: Pá 8. 3. 15:00–18:50 učebna 37, So 16. 3. 9:00–12:50 učebna 37, So 23. 3. 9:00–12:50 učebna 37, I. Budínová
MA0028/PrezSem01: Čt 8:00–11:50 učebna 34, I. Budínová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je to, aby byl student schopen analyzovat vzájemné souvislosti jednotlivých témat matematiky 2. stupně ZŠ a různé možnosti přístupu k výuce matematiky, vývoj matematických pojmů z hlediska jejich historického vývoje.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen: Analyzovat vzájemné souvislosti jednotlivých témat matematiky 2. stupně ZŠ. Využívat různé možnosti přístupu k výuce matematiky. Chápat vývoj matematických pojmů z hlediska jejich historického vývoje.
Osnova
  • Historie matematiky a možnosti jejího využití ve školské matematice. Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Vzdělávání nadaných žáků v matematice. Diferencovaná výuka. Tvorba gradovaných úloh a gradovaných testů. Rozvoj řešitelských strategií v různých částech školské matematiky. Výuka prostorové geometrie na základní škole. Didaktika matematiky v zahraničí. Literarura, časopisy.
Literatura
    povinná literatura
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
    doporučená literatura
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
aktivní účast (alespoň 70 %) na semináři, odevzdání vypracované osnovy jedné státnicové otázky, odevzdání jedné části portfolia
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.