MSBK_HC2 Hudební činnosti 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Kábelová (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí. Důraz je kladen na fixaci správného postoje, na nácvik pěveckého dýchání, posazení hlasu do rezonance i na schopnost tvořit opřený hlavový tón. Nutnou podmínkou pro zvládnutí interpretace povinných skladeb je měkké nasazení hlasu, volně znějící tón, dobrá výslovnost konsonantů, vyrovnání vokálů, schopnost zpívat vázaně, schopnost práce s hlasem po stránce výrazové, schopnost používat vhodnou a svému hlasu přiměřenou dynamiku. Součástí semináře je poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu – zdravý a kvalitní hlasový projev je důležitým vkladem do budoucího povolání každého učitele.
Osnova
  • Úvod. Zadání studijní literatury. Pěvecký postoj. Nácvik správného držení těla. Typy dýchání. Dechová cvičení. Nácvik žeberně-bráničního typu dýchání. Hlasové začátky. Nácvik měkkého hlasového začátku. Procvičování tónu hlavového rejstříku. Dechová, artikulační a pěvecká cvičení pro zlepšení techniky zpěvu dospělých. Práce s dětskou písňovou literaturou. Dechová, artikulační a pěvecká cvičení pro zlepšení techniky zpěvu dětí. Poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu dětí. Nácvik repertoáru. Zpěv lidových a umělých písní. Poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu dospělých.
Literatura
    doporučená literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 4. dotisk 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 99 s. ISBN 978-80-210-5726-5. info
  • BARICKMAN, Christopher. Anglické písničky pro děti : [zpěvník]. Edited by Andrea Barickmanová - Pavel Novotný. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 40 s. ISBN 9788025116869. info
  • FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 198 s. ISBN 9788073921576. info
  • CHLÁDKOVÁ, B. První pěvecké kroky. Supraphon, Praha 1988.
  • HAVLÍČEK, I. – DIKÁNOVÁ, M. – PAZDÍREK, D.: Dětský zpěvník. Supraphon, Praha 1971.
    neurčeno
  • PRINCL, S. Hopsa hejsa. 10 písní pro mateřské školy. Panton, Praha 1982
  • CHLÁDKOVÁ, B. – SNÍŽKOVÁ, J. Slabikář začínajícího zpěváčka. Supraphon, Praha 1988
  • FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, domácí příprava
Metody hodnocení
Cvičení. Zápočet: Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci. Nastudování a praktické předvedení 15-ti povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír). Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu. Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu. Jednou z podmínek je 100% účast na semináři.
Informace učitele
Zdravý hlas bez chrapotu a šelestu, mluva bez logopedických vad. Jednou z podmínek je 100% účast na semináři. Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí vždy ke stejnému pedagogovi. Student navštěvuje a dokončí hlasovou výchovu u pedagoga, který jej po hlasové stránce vede od započetí studia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.