PdF:OVk105 Didactics of Civics 2 - Course Information
OVk105 Didactics of Civics 2
Faculty of EducationSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/.6. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Mgr. Vladimír Holík (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education - Timetable
- Fri 23. 2. 8:00–11:50 učebna 70, Fri 3. 5. 9:00–12:50 učebna 41
- Prerequisites
- OVk102 Didactics of Civics 1
Graduation Didactics 1. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, N-OV2) (2)
- Course objectives
- The aim of the course is to acquaint students with the effective ways of realization of individual themes of civic education.
- Learning outcomes
- At the end of the course students should be able to explain the principles of experiential education, active listening and apply them to teaching of civics, characterize key themes of civics and describe possibilities of their implementation.
- Syllabus
- 1. - 2. týden: The use of didactic means in teaching civic education
- 3. týden: Use of critical thinking n teaching civic education
- 4. - 9. týden: Issues and application of selected RVP outcomes to teaching civic education using a mixed pedagogical approach.
- a) Man as an individual
- b) Man in society
- c) Man, State and Economy
- 10. týden: Excursion teaching
- 11. - 12. týden: Game in civics class
- Literature
- required literature
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
- TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole : distanční text. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 9788072903153. info
- JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
- VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- recommended literature
- CIPROVÁ, Jarmila, Václav MERTIN a Libor BERNÝ. Finanční gramotnost: [přípravy do hodin Výchovy volby k povolání na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, c2011. ISBN 978-80-86307-45-9.
- ŠTĚRBA, Radim. Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti. In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, 2013, s. 162-174. ISBN 978-80-210-6606-9. 242 s.
- STEEL, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
- VAN DEN BRINK-BUDGEN, Roy. Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books, 2000. ISBN 1857036344.
- PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-277-4.
- MOREE, Dana. How teachers cope with social and educational transformation: struggling with multicultural education in the Czech classroom. 1st ed. Benešov: EMAN, 2008. ISBN 978-80-86211-62-6.
- JARMARA, Tomáš. Education for active citizenship. Edition first. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-764-2.
- ŠTĚRBA,.Radim. K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU 2010, s. 93-109. ISBN 978-80-210-5374-8. 112
- Vzděláváním k demokracii. Podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Gollob, R. - Krapf, P. - Weidinger, W. (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 155 pp. ISBN 978-80-210-5824-8. info
- Teaching methods
- Discussion, individual work, team work, explanation.
- Assessment methods
- 80% active participation, oral examination.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/OVk105