OVp114N Globální problémy lidstva

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:50 učebna 36
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
OVp114N/01: Po 10:00–11:50 učebna 78, S. Novák
OVp114N/02: Út 11:00–12:50 učebna 38, S. Novák
OVp114N/03: Út 8:00–9:50 učebna 36, S. Novák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vysvětlit hlavní globální problémy člověka jako nedílnou součást globální výchovy; vytvořit realistický vztah člověka jako jednotlivce i společnosti k možnostem společenského i přírodního prostředí.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen sestavit komplexní charakteristiku základních faktorů utvářejících vztahy člověka v rámci jeho života na Zemi.
Osnova
  • 1. Postavení člověka na Zemi a rozvoj lidské společnosti. 2. Globalizace jako ekonomický, společenský a kulturní proces. 3. Přírodní a společenské poměry na Zemi jako zdroj i bariéra globalizace. 4. Lidská populace na Zemi v procesu globalizace. 5. Udržitelnost současné konzumní společnosti v populačním i spotřebním růstu. 6. Rozvoj lidské civilizace jako příčina nebo nástroj řešení globálních problémů? 7. Globální problémy lidstva v horizontální i vertikální propojenosti. 8. Problém nedostatku potravy a jeho vliv na lidskou společnost. 9. Nemoci jako problém bohatého i méně rozvinutého světa. 10. Globální ohrožení člověka válkami. 11. Ohrožení lidské společnosti přírodními katastrofami. 12. Globalizace a civilizační problémy lidstva a jejich zařazení ve výuce na ZŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • SLEPIČKOVÁ, Lenka. Addressing diversity and global issues in the public primary education: Global Storylines approach and its effects on learners and teachers. In ECER 2015, Budapest, Education and Transition - Contributions from Educational Research. 2015. URL info
    doporučená literatura
  • Global crises and the crisis of global leadership. Edited by Stephen Gill. New York: Cambridge University Press, 2012, xvi, 299. ISBN 9781107674967. URL info
  • MURPHY, Alexander B. a H. J. de. BLIJ. Human geographyculture, society and space. 6th ed. New York: John Wiley & Sons, 1999, xii, 508 s. ISBN 0-471-24208-X. info
  • MULLER, Peter O. a Harm Jan DE BLIJ. Geography : realms, regions, and concepts. 7th ed. New York: John Wiley & Sons, 1994, xii, 591. ISBN 0471580899. info
  • Úvod do studia planety Země. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 365 s. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
závěrečné kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.