PdF:PDR_APOD Aktuální problémy didaktik - Informace o předmětu
PDR_APOD Obecné otázky oborových didaktik
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- věnovat pozornost problematice kurikula daného vyučovacího předmětu a vymezit základní učivo, standardy a kompetence, a to v souladu s celkovým pojetím současné reformy;
propracovat instrumentária vhodných výukových metod a didaktických prostředků, včetně moderní didaktické techniky a e-learningu;
cílem předmětu je, aby studenti pochopili tyto souvislosti a dovedli je aplikovat na didaktiku svého předmětu - Osnova
- Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné a oborové didaktiky. Oborová didaktika. Obecná problematika kurikula. Kurikulum vyučovacího předmětu, roviny kurikula. Základní, kmenové, exemplární, jádrové učivo. Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Analýza učebnic v daném předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Využití e-learningu v daném vyučovacím předmětu. Specifičnost výuky v daném vyučovacím předmětu. Integrace vyučovacích předmětů. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifičnost výzkumů v oborových didaktikách.
- Literatura
- doporučená literatura
- DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracované materiály pro výuku.
- Informace učitele
- BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J.. ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 23-37. ČAPEK, V. Metodologické otázky didaktik vědních, uměleckých a technických oborů. In Speciální didaktiky jako vědní obory a jako studijní předměty. Sb. z konf. Praha : UK, 1981. DRAHOVZAL, J. et. al. Didaktika odborných předmětů. Brno : Paido, 1992. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělání. Brno : Paido, 2005. CHODĚRA, R. Didaktika, obecná didaktika, metadidaktika? Pedagogika, 2002, č. 1, s. 36-40. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KOUDELA, J. Didaktika ekonomických předmětů. Praha : SPN, 1984. MALÍŘ, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory. Praha : Academia, 1971. MAŇÁK, J. Aktuální otázky oborových didaktik. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. SLAVÍK, J. Lesk a bída oborových didaktik. Pedagogika, 2003, č. 2, s. 137-140. SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2004, č. 4, s. 336-353. SUP, J. K aktuálním pojmům didaktik odborných předmětů. Brno : VUT, 1982. ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/PDR_APOD