SKPA006 Curriculum Studies: Changing aims and content of education

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course aims at broadening understanding of the curriculum. Students will pose questions, which could lead to intensive investigation and innovation of curriculum in wider educational settings.
Výstupy z učení
After finishing the course
- students will be able to undertake curriculum inquiry
- students will ask questions which could lead to other investigation and innovation of curriculum in wider connection on the curricular context of their own dissertation.
Osnova
  • historical development of curriculum
  • theory of curriculum
  • curricular documents
  • forms of curriculum
  • determinants of curriculum
  • investigation of curriculum
  • innovation of curriculum
  • hidden curriculum.
Literatura
    povinná literatura
  • Schiro, M. S. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. Thousand Oaks: Sage, 2008.
  • Ellis, A. Exemplars of Curriculum Theory. Larchmont: Eye On Education, 2003.
  • Connelly, F. M. The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Thousand Oaks: Sage, 2008.
  • Posner, G. Analyzing the Curriculum. New York: McGraw-Hill: 2003.
  • Walterová, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994.
  • Pinar, W. F. International Handbook of Curriculum Research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
  • Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • Pinar, W. F., Reynolds, W. M. et al. Understanding Curriculum. New York: Peter Lang : 2006.
Výukové metody
text analysis, reading, writing a research proposal, discussion
Metody hodnocení
Critically evaluating minimally two theoretical or empirical studies connected with the field of curricular studies with the connection to Ph.D. thesis (f.e. from the Journal of Curriculum Studies)
To defend partially realized project of curricular research (as the base of Ph.D. thesis).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.