PdF:SO115p Aplikovaná improvizace - Informace o předmětu
SO115p Aplikovaná improvizace
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Petra Marie Andrášik (cvičící)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO115p/01: Po 10:00–11:50 učebna 19, P. Andrášik
SO115p/02: Út 13:00–14:50 učebna 20, kromě Út 23. 4., T. Andrášik - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 36/40, pouze zareg.: 1/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na osobnostně-sociální rozvoj jedince prostřednictvím metod aplikované divadelní improvizace. Student si rozvine komunikační kompetence, spontaneitu, schopnost pohotově reagovat, prozkoumá vlastní kreativní procesy, posílí sebevědomí a zlepší verbální i non-verbální projev v komunikaci s jedinci i skupinou. Zvýší si odolnost vůči stresu z veřejného vystupování. K rozvoji osobnosti dochází v kontextu skupiny, důraz je kladen na skupinovou dynamiku a pochopení jejích procesů. Studenti si rozvinou schopnost spolupráce s druhými a získají zkušenost s opuštěním vlastního "správného" nápadu a přistoupení a rozvíjení řešení nabízená druhými, což zvyšuje schopnost týmové spolupráce a respektu k postojům a osobnostem druhých. V rámci řízených reflexí se rozvíjí schopnost aktivního naslouchání a empatie, stejně tak jako schopnost vyjadřovat své pocity a postoje. Pro budoucí pedagogy (ale také další profese, které se věnují práci s lidmi) předmět přináší možnost lepšího pochopení sebe, druhých i skupiny, zkušenost s vystupováním před skupinou, projevem a řešením situací bez přípravy. Také další výše uvedené schopnosti jako je empatie, respekt ke druhým jsou v pedagogické profesi klíčové.
- Výstupy z učení
- 1) Porozumění základům aplikované improvizace v kontextu pomáhajících profesí 2) Porozumění principům reflexe a konstruktivní zpětné vazby 3) Rozšíření uvědomění a schopnosti sebereflexe 4) Porozumění principům osobnostně sociálního rozvoje v kontextu skupiny prostřednictvím prožitkových, dramatických a reflektivních technik 5) Rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností
- Osnova
- Základní principy improvizace
- Asociační procesy a jejich využití v kreativní tvorbě
- Koncentrace na aktuálně probíhající procesy
- Rozvoj pohotovosti, dovednosti rychlé reakce a spontánního projevu
- Rozvoj komunikace - dovednost naslouchat, obhájení vlastního názoru, veřejně vystupovat
- Rozvoj kreativity - dovednost generovat nové nápady, rozvíjet nápady ostatních
- Rozvoj týmové spolupráce
- Autentické situace
- Aplikace tréninku improvizace do osobního života
- Aplikace divadelní improvizace v osobnostně sociální výchově
- Reflexe a zpětná vazba
- Literatura
- ANDRÁŠIK, Tomáš a Barbora KRČMÁŘOVÁ. Aplikovaná improvizace, duševní zdraví a psychoterapie – přehledová studie. Psychoterapie. Brno: Masarykova univerzita, 2022, roč. 16, č. 1, s. 5-19. ISSN 1802-3983. odkaz na web časopisu info
- ANDRÁŠIK, Tomáš, Markéta KOŠATKOVÁ, Lucie MORAVČÍKOVÁ a Petr SOJÁK. Osobnostně orientovaná profesní příprava sociálních pedagogů: Aplikovaná improvizace jako metoda profesního rozvoje a nástroj do praxe. In Kristína Liberčanová, Ivana Šuhajdová. Príbeh sociálnej pedagogiky. Vývoj, aktuálny stav a budúcnosť sociálnej pedagogiky v slovensko-českom prostredí. 1. vyd. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, spoločné pracovisko Trnavskej univerzity v Trnave a Vedy, vydavateľstva Slovenskej akadémie vied, 2022, s. 136-157. ISBN 978-80-568-0533-6. info
- JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
- SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater Third Edition. Northwestern University Press, 1999. info
- SPOLIN, Viola. Theater Games for the Classroom. Northwestern University Press, 1986. ISBN 978-0-8101-4004-2. info
- JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and Theatre. 1981. ISBN 978-80-7331-266-4. info
- Výukové metody
- Seminář - výuka je postavená na praktické aplikaci improvizačních cvičení a jejich reflexi.
- Metody hodnocení
- docházka 80%, aktivní participace, závěrečný projekt
- Informace učitele
- Informace o metodě: Původně byla divadelní improvizace vytvořena v 60. letech Keithem Johnstonem jako technika hereckého tréninku. Nezávisle na něm využívala improvizačních technik v Chicagu také Viola Spoilin v oblasti sociální práce s imigranty. Od 80. let si její aplikované formy nacházejí cestu do vzdělávání, osobnostního rozvoje a do firemního prostředí. Aplikovaná divadelní improvizace je forma tréninku, která aktivuje všechny složky osobnosti. Prostřednictvím improvizačních technik a jejich reflexe se člověk učí rozumět sobě i druhým. Pracuje na odbourání bloků vlastní přirozenosti a rozvoji spontaneity. Během improvizačního tréninku si buduje sebevědomí a intenzivně pracuje na zlepšení vlastního verbálního i non-verbálního projevu, schopnosti hovořit a tvořit bez přípravy. Rozvíjí schopnost reagovat na nečekané situace, zvyšuje odolnost proti stresu, rozvíjí kreativitu a především pohotovost. Zdokonaluje si schopnost sebe-prezentace a spolupráce s druhými lidmi.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SO115p