SO155 Artefiletika

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
3 dny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Miloslav Graclík (přednášející)
Mgr. Radka Rubešová (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 24. 6. 9:00–18:00 kancelář vyučujícího, Út 25. 6. 9:00–18:00 kancelář vyučujícího, St 26. 6. 9:00–18:00 kancelář vyučujícího
Předpoklady
SOUHLAS
Předmět je součástí sebepoznávací a sebezkušenostní výuky v různých technikách vycházejících z výchovných a artefiletických oblastí (expresivních přístupů při práci se skupinou. Konkrétně půjde vždy o tři blokové semináře zaměřeny na techniky z oborů artetefiletiky (prožitky, nalézání osobní hranice a svého osobního potenciálu /fyzického a duševního/, hodnotová orientace, empatie, spolupráce, komunikační dovednosti, já a skupina...); arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, bodyterapie a choreoterapie, fototerapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu student:
na základě vybraných technik z různých artefiletiky nalezne prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Rozvine schopnost své sebereflexe. Seznámí se s moderními technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Rozvine svou osobnostní a sociální kompetenci v souvislosti s jejich budoucí pomáhající profesí, důraz je kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení soc. dovedností jako komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce a další. Získá specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace (jak v rámci kontaktů mezi pedagogy navzájem, tak směřované ke skupinám studentů, klientů), sebeprezentace, kreativity, pedagogické improvizace apod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
● orientovat v současných metodách a technikách artefiletiky zaměřených na oblast intrapersonálních a interpersonálních jevů
● mít jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro oblast intrapersonálních a interpersonálních jevů
● interpretovat pojetí osobnosti člověka v kontextu vlastního růstu směrem k sobě, k druhým, k profesi
Osnova
  • Osobnostní a sociální rozvoj v rámci vybraných technik zaměřených na: – sebepojetí, sebreflexe, sociální interakce, relaxace, meditace, vlastní identita, vážení si druhých i sebe, pozitivní motivace do života, ovlivnění hodnotové mapy, netradiční aktivity, radost, zábava, komunikační dovednosti, týmovost a skupinová dynamika, prevence možných sociálních problémů, poznání svých hranic, efektivní možnost ztráty nudy, vztah k sobě a okolí
Literatura
  • POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. ISBN 9788024431208. info
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 9788072904983. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 9788073673222. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-7178-586-5. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. ISBN 80-7178-557-1. info
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění :teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 281 s. ISBN 80-7290-066-8. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
  • MASTERS, Robert a Jean HOUSTON. Naslouchejte svému tělu : psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Praha: Pragma, 1994, 253 s. ISBN 8085213435. info
  • MÁTEJOVÁ, Zlatica. Základy teórie a praxe muzikoterapie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1993, 138 s. ISBN 80-223-0401-8. info
Výukové metody
Seminář, praktická výuka, prezentace vlastních projektů, skupinová diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce, vypracování písemné reflexe - na téma: Získaná sebepoznání a sebezkušenost, na základě zpětných vazeb skupiny, vědomí sebe sama, své sociální dovednosti, rysů, motivace, rolí a postojů; návrh vlastního projektu.
Informace učitele
Seminář proběhne blokově v termínu 23.-25.6.2023
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.