PdF:SO537 Přírodní zahrady - jaro, léto - Informace o předmětu
SO537 Přírodní zahrady - jaro, léto
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- blokově - 5 x 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Petra Štěpánková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 3. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, Pá 15. 3. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, Pá 12. 4. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, Pá 19. 4. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, Pá 26. 4. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, Pá 10. 5. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná
- Předpoklady
- Přírodní zahrada jako bezpečné sociální prostředí umožňuje studentům získávat vlastní zkušenosti, zlepšovat tělesnou kondici a manuální zručnost, rozvíjí osobní i sociální kompetence a posiluje pozitivní vztah k životu kolem nás. Předpokladem úspěšného absolvování předmětu jsou základní znalosti z biologie a zájem o problematiku přírodních zahrad.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět umožní odlišit zahradní pedagogiku od jiných vědních oborů, získat a osvojit si základní znalosti o významu pobytu venku pro tělesny, duševní a sociální rozvoj dorůstajících dětí i klientů sociálních zařízení. Seznamuje s potenciálem přírodních zahrad jako míst pro vzdělávání a rozvoj sociálních, environmentálních a kognitivně emocionálních kompetencí.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen: * charakterizovat školní přírodní zahradu jako ukázkové edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu jarních i části letních měsíců * provádět fenologická pozorování v průběhu jarních a části letních měsíců. * pěstovat vybrané rostliny na záhoně i v alternativním prostředí v průběhu školního roku a zabezpečení péče o prázdninách * pečovat o pokojové rostliny v interiérech zařízení s ohledem na případná bezpečnostní rizika * vysvětlit vybrané pojmy a přírodní děje probíhající v přírodní zahradě a jejich využití pro zvýšení biodiverzity a ochranu přírody. * uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami či nářadím apod.
- Osnova
- Obsah předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy. 1. Květinářství – pokojové rostliny, úskalí interiérového zahradničení. 2. Metody množení a pěstování modelových pokojových rostlin, nároky jednotlivých skupin, míchání speciálních substrátů. 3. Letničky a dvouletky. 4. Jaro v přírodní zahradě – bioosivo a sadba, techniky a termíny výsevu. 5. Zásady vlastního semenaření. 6. Zelenina v přírodní zahradě. Vhodné a méně vhodné kombinace plodin. Osevní postup. 7. Doprovodné rostliny a jejich využití. Rostliny bezpečné a jejich nebezpeční dvojníci. 8. Biodiverzita v přírodní zahradě – předpěstování sadby, smíšené kultury, polykultura, biotopová zahrada. 9. Význam hmyzu a opylovačů v přírodní zahradě. 10. Léčivé rostliny a koření v přírodní zahradě, jejich význam a pěstování. 11. Guild – společenství stromu, jedlý les. 12. Biologická ochrana a její principy. 13. Metody využití bylinných jích a přirozených predátorů. 14. Ošetřování, sklizeň a využití léčivých rostlin. 15. Jedlá zahrada pro smyslovou aktivizaci. Senzorické posouzení jedlých květů a plevelů. 16. Potravinová bezpečnost, geneticky modifikované organismy, hnutí slow-food.
- Literatura
- doporučená literatura
- Kolektiv autorů (2013). Moje přírodní zahrada – příručka zahradního vědění (2. vyd.). Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada. ISBN 978-80-260-5326-2.
- Křivánková, D., & Machátová, I. (2012). Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě (1. vyd.). Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
- Křivánková, D. (2012). Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
- Kreuter, M. (2009). Biozahrádka – pěstování blízké přírodě. Banská Bystrica: Euromedia Group, k. s. ISBN 978-80-242- 2201-1.
- Hradil, R. (2015). Půda – zdravá, živá, úrodná (1. vyd.). Olomouc a Hranice: Bioinstitut a nakladatelství Fabula. ISBN 978-80-87371-28-2 (Bioinstitut), ISBN 978-80-87635-31-5 (Fabula).
- Burns, A. a S. (2011). Práce na biozahradě – praktické návody a rady pro přírodní pěstitelství. Praha: PLOT. ISBN 978- 80-7428-059-7.
- Výukové metody
- terénní cvičení na Zahradě u Řeky, diskuze – výměna zkušeností, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na cvičení, skupinová seminární práce či prezentace, docházka min. 75%.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Student navrhne, dle možností realizuje a reflektuje odborně správnou a věku přiměřenou praktickou výuku s živými rostlinami v období jaro, léto. Student ocení význam praktických činností pro rozvoj pracovních návyků a postojů k práci a péči o životní prostředí, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, ale také jimi doplňuje výuku napříč ostatními předměty. Na závěr předmětu kolokviální rozprava v terénu zaměřená na ověření znalostí a dovedností získaných v průběhu semestru. Představení seminárních prací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SO537