PdF:SODR_MV Multikulturní výchova - Informace o předmětu
SODR_MV Multikulturní výchova
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinně-volitelný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Účelem předmětu je prohloubit vědomosti studentů v oblasti multikulturní výchovy jako přípravy na sociální, politickou a ekonomickou realitu prostřednictvím vzdělávacích programů. Multikulturní výchova předpokládá určitou způsobilost lidí chápat a respektovat jiné kultury (národnostní menšiny, migrující cizinci, příslušníci jiných národů, vyznání, atd.). Zahrnuje oblast praxe, edukační činnost, oblast infrastruktury, oblast výzkumu, který zachycuje multikulturní realitu a oblast vědecké teorie, která se utváří napříč vědami. Součástí uchopení předmětu je výzkumné šetření ve vybraných oblastech multikulturní výchovy, které umožní nahlédnout a proniknout do aktuálních témat multikulturní výchovy. Cílem je schopnost reflektovat současnou situaci v jednotlivých tématech MV (migrace, gender, extremismus, inkluze, xenofobie ve společnosti, aj.) a aplikovat poznatky do teorie a praxe.
- Výstupy z učení
- Mezi klíčové výstupy lze řadit: - definování základních pojmů a směrů (multikulturalismus, pluralismus, inkluze, gender, identita, rasismus, xenofobie, diskriminace, předstudky, migrace, antisemitismus, feminismus, extremismus, homofobie, segregace, holocaust, antisemitismus, aj) - definování multikulturní výchovy v kontextu současné společnosti, multikulturní výchova a multikulturalismus = vytváření teoretické základny multikulturní výchovy, spolupráce s dalšími vědními obory, například s kulturní antropologií, etnologií, etnografií, sociologií, interkulturní psychologií, etnopsychologií, etnolingvistikou, pedagogikou, sociální prací a sociální politikou, mezinárodním právem, - studium multikulturní výchovy v kontextu multikulturalismu, který je vymezován jako „ideál harmonické koexistence odlišných kulturních a etnických skupin v pluralitní společnosti“ - reflexe výzkumného šetření - projektování v oblasti multikulturní výchovy
- Osnova
- Multikulturní výchova – význam a poslání v kontextu doby, multikulturní výchova jako součást vzdělávání a přípravy pedagogických pracovníků. Diverzita a otevřenost školního prostředí, problematické oblasti multikulturní výchovy v prostředí výchovy a vzdělávání (homofobie, extremismus, segregace), průřezové téma v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) pro základní školy. Multikulturalismus jako předpoklad koexistence různých sociokulturních skupin se specifickými systémy tradic, institucí, významů. V centru zájmu je pluralita světů, sociokulturních vzorců, komunikačních kódů a možnosti přechodů a směny mezi relativně uzavřenými systémy. Multikulturalismus a multikulturní výchova jako dynamická výměna kulturních statků, kdy dochází k vzájemnému ovlivňování mezi kulturami a vznikají nové systémy. Migrace a její možné dopady na vývoj společnosti, národnostní menšiny a většinová společnost - vývoj a perspektivy soužití, postavení Romů v české společnosti a v Evropě, hrozba antisemitismu v historii i současnosti, diskriminace vybraných skupin obyvatelstva (homosexuální menšiny, postavení ženy ve společnosti, ageismus). Světová náboženství a nová náboženská hnutí - základní vhled do tématu (dialog světových náboženství, možné ohnisko problémů a střetů). Globální vzdělávání a multikulturní výchova, rozvojové vzdělávání. Oblast výzkumu, který zachycuje multikulturní realitu současné společnosti (užitečnost pro teorii i pro praxi). Projektování jako výrazný mechanismus multikulturní výchovy.
- Literatura
- povinná literatura
- BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: CDK, 1999, 347 s. Politologická řada 4. ISBN 80-85959-47-X. info
- GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání. In Preissová Krejčí, A. - Cichá, M. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, s. 83-99. ISBN 978-80-244-3287-8. info
- GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. info
- doporučená literatura
- BAUMAN, Zygmunt. Modernity and the holocaust. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 1991, xiv, 267 s. ISBN 0-7456-0930-9. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001, v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. info
- ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Vyd. 2., upr. Praha: Portál, 2000, 149 s. ISBN 80-7178-410-9. info
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 199 stran. ISBN 9788024730691. URL info
- Multikulturní výchova v teorii a praxi. Edited by Lenka Gulová - Ema Štěpařová. Brno: Kabinet multikulturní výchovy při Pedagogické fakultě MU v Brně ve spolupráci s MSD, 2004, 231 stran. ISBN 8086633144. info
- WALACH, Václav. Bastl, Martin, Mareš, Miroslav, Smolík, Josef, Vejvodová, Petra. Krajní pravice a krajní levice v ČR (recenze). Politologický časopis. Brno: Mezinárodní politologický ústav, 2012, XIX, č. 3, s. 300-302. ISSN 1211-3247. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PC2012-3-300. info
- ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. druhé, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2008, 280 s. ISBN 978-80-7367-182-2. info
- Menšiny a migranti v České republice. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 188 s. ISBN 80-7178-648-9. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat formou semináře, součástí je samostatná teoretická příprava, součástí výukových metod je přednáška a cvičení, zejména směrem k projektování v multikulturní výchově.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem, součástí je odborná rozprava nad předmětem; na základě analýzy výzkumného šetření studenti vytvoří návrh projektu řešícího různé oblasti multikulturní výchovy. Dále následuje odborná rozprava k tématům multikulturní výchovy, reflexe analýzy a výsledků výzkumného šetření k tématům multikulturní výchovy, projektování v oblasti multikulturní výchovy. Výzkumné šetření bude zpracováno podle pokynů přednášejícího (výstupem bude výsledná analýza výzkumu a návrh projektu).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SODR_MV