PdF:SODR_PAT Sociální patologie - Informace o předmětu
SODR_PAT Sociální patologie
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: k.
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinně-volitelný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.
Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru.
Posiluje především metodologické kompetence doktoranda v oboru sociální patologie, které budou směřovat ke schopnosti realizovat kvalitní, aplikovaný pedagogický výzkum v rámci problematiky oboru.
Po absolvování předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly a prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;
- projektovat a realizovat výzkum aplikovaně v oblasti sociální patologie;
- interpretovat výsledky a zpracovat do závěrečné zprávy, příp. připravit k publikování formou odborného článku. - Osnova
- Předmět má umožnit studentu hluboký teoretický základ v problematice sociálních patologií a rozvinutí schopnosti aplikace teoretických poznatků při realizaci výzkumu konkrétního jevu, popř. projevu v chování. Student bude schopen reflexe metodologického postupu svého šetření.
- Témata přednášek a okruhy ke zkoušce a možnému výzkumu:
- 1. Sociální patologie jako aplikovaný vědní obor. Terminologie oboru. Sociální deviace – vymezení, etiologie, teorie a stupně sociálních deviací. Rizikové chování a jeho formy.
- 2. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly.
- 3. Prevence, náprava, represe. Stupně prevence a její systém v české společnosti. Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Funkce ve škole – školní metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog, romský pedagogický asistent aj. Minimální preventivní program.
- 4. Intervence a odborná pomoc. Odborné instituce v prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů. Systém odborné pomoci a odborných zařízení. Možnosti nápravy a postihu (mediace a probrace, ústavní péče, ochranná výchova, výkon odnětí svobody, vězeňství).
- 5. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Kompetence sociálního pedagoga. Odborná příprava pedagogů a rozvoj jejich kompetencí v oblasti sociální patologie.
- 6. Patologie školního prostředí a rizikové chování dětí školního věku. Disociální problémy: neposlušnost, nekázeň, vzdorovitost, lež. Asociální poruchy: Záškoláctví, dětská agrese a šikana, delikvence, experimentování s návykovými látkami. Vymezení, etiologie, intervence, prevence.
- 7. Kriminalita v kontextu právního státu. Možné podoby kriminálního a společensky neakceptovatelného chování.
- 8. Poruchy chování. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, diagnostika, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.
- 9. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence. Drogová závislost jako specifická forma závislostního chování. Analýza, prevence, náprava.
- 10. Patologie rodiny. Rozvodovost, domácí násilí, stalking, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN. Vymezení, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.
- 11. Poruchy v životě jednotlivce – bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava a prevence.
- 12. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku) Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu. Pozice společnosti.
- 13. Příprava výzkumu v oblasti sociální patologie. Výzkumný design, formulování cílů, volba metod.
- 14. Kvalitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.
- 15. Kvantitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.
- Literatura
- povinná literatura
- MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
- ČECH, T. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno : Masarykova univer-zita, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7392-153-8.
- ONDREJKOVIČ, P. aj. Sociálna patolológia. Bratislava : Veda, 2001. ISBN 80-224-0685-6.
- MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. učebnice. ISBN 978-80-210-4573-6. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, 583 s. ISBN 80-7367-123-9. info
- HRONCOVÁ, Jolana a Blahoslav KRAUS. Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2006, 251 s. ISBN 8080832234. info
- Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Edited by Richard Jedlička. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
- HRČKA, Michal. Sociální deviace. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 302 s. ISBN 80-85850-68-0. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, projektování, terénní výzkum
- Metody hodnocení
- Předpoklady pro ukončení předmětu:
1. Realizace výzkumu se všemi zmíněnými náležitostmi.
2. Kolokvium – rozprava nad realizací výzkumu, odborný přehled v oboru. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SODR_PAT