SP2007 Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2007/KombiPred01: So 9. 3. 8:00–10:50 učebna 30, So 6. 4. 8:00–10:50 učebna 30, So 20. 4. 8:00–10:50 učebna 30, So 11. 5. 8:00–10:50 učebna 30, L. Slepičková
SP2007/PrezPred01: Po 18:00–19:50 učebna 35, L. Slepičková
Předpoklady
SP2003
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní orientaci v logice vědecké práce s přihlédnutím ke specifikům výzkumu v oblasti speciální pedagogiky. Studující získají poznatky, které využijí jednak pro přípravu a tvorbu diplomové práce, a pak také pro orientaci v odborné literatuře a aktuálních výzkumných poznatcích v oboru. V rámci předmětu se seznámí s logikou kvalitativního i kvantitativního výzkumu, včetně ukázek jejich aplikací v konkrétních výzkumných projektech. Naučí se plánovat postup vlastního výzkumu, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, operacionalizovat koncepty prostřednictvím pozorovatelných ukazatelů, volit a realizovat vhodnou strategii sběru a analýzy dat. Osvojí si řadu pojmů, klíčových pro metodologii v sociálních vědách – reprezentativita, reliabilita, validita atd.
Výstupy z učení
Studující se naučí sestavit projekt své výzkumné práce, kterou budou realizovat v rámci diplomové práce., budou schopni formulovat téma, problém a výzkumné otázky a rozhodnout se pro výzkumný přístup a techniky sběru dat s ohledem na své výzkumné téma a zkoumané prostředí. Jsou schopni rozeznat kvality výzkumu z hlediska jeho validity, reliability, reprezentativity. Osvojí si základní pravidla sběru a analýzy dat, stejně jako etické nároky na výzkum ve speciální pedagogice. Budou umět efektivně pracovat se zdroji k vlastnímu výzkumu či k vlastní oblasti zájmu.
Osnova
  • 1) Úvod. Vědecká metoda. Věda versus zdravý rozum. Přírodní versus sociální vědy. Korelace, kauzalita, experiment. Hlavní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem. Kvantitativní výzkum. 2) Logika kvantitativního výzkumu. Od teorie k praxi. Hypotéza jako hlavní nástroj kvantitativního výzkumu. Populace, vzorek, reprezentativita. 3) Základní kvantitativní metody. Dotazník jako jeden z nástrojů sběru dat. Jak sestavit dotazník? . Problém návratnosti, validity a reliability výzkumu. 4) Co je to výzkumný problém? Výzkumné otázky. Jak si vybrat téma? Jak zformulovat otázku? Výběr výzkumné strategie. Logika kvalitativního výzkumu. Indukce, generování hypotéz. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Kdy zvolit kvalitativní přístup? Základní tradice kvalitativního výzkumu. Případová studie, etnografie, zakotvená teorie. 5) Jak SBÍRAT kvalitativní data? Podrobněji k technice rozhovoru a pozorování. 6) Jak ANALYZOVAT kvalitativní data? Induktivní logika „tvorby“ a analýzy dat.
Literatura
    doporučená literatura
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. První. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
  • KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
  • JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 1. ISBN 80-7315-078-6. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
Výukové metody
seminář, kolektivní práce, studium literatury
Metody hodnocení
Student získává hodnocení na základě průběžné práce v semestru, konkrétně se jedná o četbu čtyř aktuálních výzkumných studií. Četba bude kontrolována testem ve formátu open book exam. Ve zkouškovém období budou znalosti zkoušeny testem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP2007