SP2551 Souběžné postižení více vadami 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Soňa Papšová (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2551/01: So 24. 2. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 5. 4. 14:00–19:50 učebna 51, Pá 12. 4. 8:00–13:50 učebna 52, L. Matoušková, S. Papšová, P. Röderová
Předpoklady
SP2003
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami v oblasti vzdělávání, intervence a poradenství.
Výstupy z učení
Student se orientuje v oblasti terminologie a charakteristiky osob s kombinovaným postižením, umí uplatnit poradenské teorie v praxi.
Osnova
  • 1. Terminologická východiska: vymezení pojmu těžké postižení, etiologie. 2. Charakteristika osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 3. Diagnostika dítěte od tří do šesti let. Školní zralost. 4. Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (symptomatické poruchy řeči u dětí s MO, obecná charakteristika, prostředky komunikace, podpora komunikace, alternativní a augmentativní komunikace). 5. Podpora dítěte s kombinovaným postižením. 6. Poradenství pro rodiny s dětmi s těžkým či kombinovaným postižením (legislativa, cíle, síť poradenských zařízení, zásady poradenské intervence). 7. Speciálně pedagogická diagnostika v předškolním věku, předškolní vzdělávání, školní zralost. 8. Dítě s těžkým zrakovým postižením, zrakové postižení jako kombinované postižení. 9. Autismus - základní charakteristika, terminologické změny, specifika obtíží a podpory 10. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019, s. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
Výukové metody
Seminář, příklady dobré praxe, analýza případové studie.
Metody hodnocení
Seminární práce. Ústní zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
Požadavky na seminární práci budou upřesněny v průběhu kurzu. Odborná literatura je doplňována průběžně vzhledem ke sledovaným okruhům.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.