PdF:SP3122 Komunikační a simulační techni - Informace o předmětu
SP3122 Komunikační a simulační techniky oftalmopedické
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící) - Garance
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3122/KombiPred01: Pá 26. 4. 8:00–13:50 učebna 37, Pá 3. 5. 8:00–13:50 učebna 37, D. Levíček
SP3122/PrezSem01: každou sudou středu 16:00–19:50 učebna 22, D. Levíček, M. Vrubel
SP3122/PrezSem02: každou lichou středu 16:00–19:50 učebna 22, D. Levíček, M. Vrubel - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s osobami se zrakovým postižením. Dále je cílem pomocí simulací představit potřeby žáků a studentů se zrakovým postižením ve vzdělávacím procesu a vytvořit předpoklad pro vhodnou volbu intervenčních postupů budoucími učiteli. Dalším cílem je naučit studenty pracovat s žáky se zrakovým postižením v jejich přirozeném prostředí, simulovat situace, vrámci kterých se žáci srůzným typem snížených zrakových funkcí a zrakovým postižením učí znalostem a speciálním dovednostem jako sebeobsluze, prostorové orientaci a samostatnému pohybu. Simulace budou provedeny v interiérovém a exteriérovém simulátoru - SIMU. Základem tohoto kurzu je zážitkové učení studentů.
- Výstupy z učení
- Student pochopí problematiku práce osob se zrakovým postižením, náročnost této práce na čas a náročnost práce se speciálními pomůckami. Díky tomu dokáže s osobami se zrakovým postižením pracovat více empaticky.
- Osnova
- Pokročilá komunikace s osobami se zrakovým postižením.
- Speciální komunikační zařízení pro osoby se zrakovým postižením.
- Zápis zvětšeného černotisku, parametry jeho tisku.
- Zápis Braillova písma, jeho čtení a tisk.
- Simulace poruch binokulárního vidění, praktický nácvik práce žáka s narušeným binokulárním viděním, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
- Simulace slabozrakosti, praktický nácvik práce slabozrakého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
- Simulace praktické a absolutní nevidomosti, praktický nácvik práce nevidomého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
- Nácvik výuky sebeobsluhy žáka se zrakovým postižením (nácvik v interiérovém simulátoru).
- Nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu žáka v mikroprostoru a makroprostoru (nácvik na speciální simulační dráze).
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Simulační techniky oftalmopedické. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). Brno: Masarykova univerzita, 2019, 38 s. ISBN 978-80-210-9592-2. Odkaz na knihu info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- Výukové metody
- projektová výuka, praktické cvičení
- Metody hodnocení
- hodnocení projektu, závěrečná rozprava
- Informace učitele
- Odkaz na metodické texty: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1623
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3122