SP3174 Inkluzivní vzdělávání a role asistenta pedagoga u dětí a žáků se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3174/Kombi01: So 11. 5. 8:00–13:50 učebna 53, P. Kaválková
SP3174/Prez01: každé liché pondělí 10:00–11:50 učebna 10; a Po 18. 3. 10:00–11:50 učebna 10, P. Kaválková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umět definovat náplň práce asistenta pedagoga u dětí a žáků/studentů se sluchovým postižením. Orientovat se v možnostech podpory dětí a žáků se sluchovým postižením v mateřských, základních a středních školách; umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u osob s prelingvální sluchovou vadou a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; orientovat se v důsledcích ztráty sluchu do oblasti vzdělávání.
Výstupy z učení
Student umí definovat specifika práce s dětmi a žáky se sluchovým postižením; orientuje se v možnostech podpory dětí a žáků v inkluzivním prostředí běžných školských zařízeních.
Osnova
  • Dítě se sluchovým postižením v mateřské škole. Žák se sluchovým postižením v základní škole. Individuální vzdělávací plán. Asistent pedagoga. Zásady správné komunikace s dítětem a žákem se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí. Bezdrátová technologie ve výuce. Komunikační, zážitkové a pojmové deníky. Český jazyk v komunikaci dětí a žáků se sluchovým postižením. Komunikace s rodiči. Legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením. Metodická příručka. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 303 s. ISBN 978-80-210-6643-4. Čítárna Munispace info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, individuální práce, diskuse
Metody hodnocení
Plnění průběžných úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.