SP3669 ICT – Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3669/KombiSem01: Pá 23. 2. 8:00–13:50 učebna 28a, So 23. 3. 8:00–13:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3669/PrezSem01: Po 19. 2. 14:00–17:50 učebna 28a, Po 4. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, Po 18. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3669/PrezSem02: Po 26. 2. 14:00–17:50 učebna 28a, Po 11. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, Po 25. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3669/PrezSem03: Út 20. 2. 9:00–12:50 učebna 28a, Út 5. 3. 9:00–12:50 učebna 28a, Út 19. 3. 9:00–12:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi digitální podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
Výstupy z učení
student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií
zná možnosti úprav výukových materiálů
umí navrhnout postup výběru vhodné pomůcky či technologie
Osnova
  • Asistivní technologie.
  • Možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, blogy, Twitter, Skype, Google).
  • ICT v Rámcových vzdělávacích programech.
  • Rámec digitální kompetence učitele.
  • Počítačová, digitální, mediální a informační gramotnost.
  • Podmínky úprav výukových materiálů
  • Dotykové technologie ve vzdělávání, aplikace a jejich použití
  • Roboti a robotické pomůcky ve vzdělávání
  • Problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání, tabulky, označování obrázků, videa, pojmenování stránek,…).
  • Elektronická podpora výuky (e-learning).
  • Speciální kompenzační pomůcky pro práci s digitálními technologiemi.
  • Speciální software.
  • IT a zdraví člověka.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v platném znění)
  • MŠMT, Rámec digitálních kompetencí učitele
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
    doporučená literatura
  • Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
  • Školský zákon č. 561/2004 Sb. v platném znění
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 s. ISBN 978-80-210-8109-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
  • ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
  • HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
    neurčeno
  • Sak, P. a kol. (2007) Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál.
  • http://www.helpnet.cz/
  • Zákon č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • MŠMT. (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020.
  • Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
  • Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187. info
Výukové metody
Studium odborného textu, diskuse nad odborným textem a praktickými ukázkami. zpracování výstupních materiálů
Metody hodnocení
Zpracování infografiky. Zpracování projektu dle zadání ve výuce. Hodnocení se skládá obvykle ze 4 kritérií, každé je hodnoceno 10 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70 %. Kritéria hodnocení: věcná správnost, srozumitelnost textu, úprava a vzhled, vložení práce do Odevzdávárny v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.