PdF:SP3919 Komunikační schopnost v kontex - Informace o předmětu
SP3919 Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3919/Kombi01: So 27. 4. 8:00–13:50 učebna 11, So 18. 5. 8:00–13:50 učebna 51, R. Dačevová
SP3919/Prez01: každé sudé pondělí 16:00–17:50 učebna 38, R. Dačevová
SP3919/Prez02: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 38, R. Dačevová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentkám a studentům úvahy o projevech komunikační schopnosti dětí i dospělých, které vyvstávají z pozadí různých forem speciálních vzdělávacích potřeb, a to s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a v praxi využívaných materiálů aktivně zapojen/a do výuky, a bude tak prohlubovat svou orientaci v komunikačních obtížích, které mohou vznikat v důsledku různých forem zdravotního postižení a znevýhodnění, a stávat se tak bariérou v průběhu celé životní dráhy.
- Výstupy z učení
- orientace v projevech narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých se zdravotním postižením;
posilování schopnosti identifikovat komunikační obtíže vznikající v důsledku zdravotního postižení či znevýhodnění;
budování kompetence k identifikování potřeb dětí i dospělých se SVP ve vztahu k oblasti komunikace;
dovednost tvořit materiál k podpoře komunikační schopnosti dětí i dospělých se SVP. - Osnova
- Modely vzniku symptomatických poruch komunikace.
- Klasifikace symptomatických poruch komunikace.
- Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazyka u dětí s mentálním postižením.
- Mentální postižení jako zásadní determinanta vývoje řeči a jazyka.
- Specifika podpory dětí i dospělých osob s mentálním postižením v oblasti komunikace.
- Mozková obrna jako bariéra v komunikaci, vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou.
- Možnosti podpory komunikace v kontextu moderních přístupů k dětem i dospělým s mozkovou obrnou na základě reflexnosti.
- Zrakové postižení jako bariéra v komunikaci, specifika logopedické intervence a další možnosti podpory.
- Komunikační obtíže spojené s AD(H)D.
- Podpora komunikační schopnosti u dětí s AD(H)D.
- Symptomatické poruchy komunikace u dětí i dospělých s kombinovaným postižením.
- Literatura
- Výukové metody
- seminář, diskuze, skupinová práce
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Podmínkou splnění kolokvia je aktivní účast na semináři - denní studium 75 % účast, kombinované studium 50% účast a vypracování tří úkolů: 1. myšlenková mapa - na téma - Komunikace 2. esej Komunikace a já 3. návrh a realizace komunikační hry s dětmi
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3919