SP3919 Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3919/Kombi01: So 27. 4. 8:00–13:50 učebna 11, So 18. 5. 8:00–13:50 učebna 51, R. Dačevová
SP3919/Prez01: každé sudé pondělí 16:00–17:50 učebna 38, R. Dačevová
SP3919/Prez02: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 38, R. Dačevová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat studentkám a studentům úvahy o projevech komunikační schopnosti dětí i dospělých, které vyvstávají z pozadí různých forem speciálních vzdělávacích potřeb, a to s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a v praxi využívaných materiálů aktivně zapojen/a do výuky, a bude tak prohlubovat svou orientaci v komunikačních obtížích, které mohou vznikat v důsledku různých forem zdravotního postižení a znevýhodnění, a stávat se tak bariérou v průběhu celé životní dráhy.
Výstupy z učení
orientace v projevech narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých se zdravotním postižením;
posilování schopnosti identifikovat komunikační obtíže vznikající v důsledku zdravotního postižení či znevýhodnění;
budování kompetence k identifikování potřeb dětí i dospělých se SVP ve vztahu k oblasti komunikace;
dovednost tvořit materiál k podpoře komunikační schopnosti dětí i dospělých se SVP.
Osnova
  • Modely vzniku symptomatických poruch komunikace.
  • Klasifikace symptomatických poruch komunikace.
  • Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazyka u dětí s mentálním postižením.
  • Mentální postižení jako zásadní determinanta vývoje řeči a jazyka.
  • Specifika podpory dětí i dospělých osob s mentálním postižením v oblasti komunikace.
  • Mozková obrna jako bariéra v komunikaci, vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou.
  • Možnosti podpory komunikace v kontextu moderních přístupů k dětem i dospělým s mozkovou obrnou na základě reflexnosti.
  • Zrakové postižení jako bariéra v komunikaci, specifika logopedické intervence a další možnosti podpory.
  • Komunikační obtíže spojené s AD(H)D.
  • Podpora komunikační schopnosti u dětí s AD(H)D.
  • Symptomatické poruchy komunikace u dětí i dospělých s kombinovaným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
    doporučená literatura
  • KOPEČNÝ, Petr. Speciálněpedagogické přístupy k rozvoji komunikačních schopností osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Edited by Jiřina Klenková. 2014, 218 l. URL info
Výukové metody
seminář, diskuze, skupinová práce
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Podmínkou splnění kolokvia je aktivní účast na semináři - denní studium 75 % účast, kombinované studium 50% účast a vypracování tří úkolů: 1. myšlenková mapa - na téma - Komunikace 2. esej Komunikace a já 3. návrh a realizace komunikační hry s dětmi
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3919