SP3939 Agrese a šikana

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3939/Kombi01: Pá 10. 5. 8:00–13:50 učebna 30, K. Červenka
SP3939/Prez01: Út 17:00–17:50 učebna 50, K. Červenka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je informovaný přístup k otázkám projevů agresivity a šikany ve školním prostředí. Předmět se zaměřuje zejména uchopení fenoménů agresivita/agrese, šikana a kyberšikana - souvislosti projevů a potřeb zúčastněných.
Výstupy z učení
Student má informovaný přístup k otázkám projevů agresivity a šikany ve školním prostředí. Uvažuje v kontextu potřeb zúčastněných.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • Agresivita a agrese (dispozice x projev). Typy a formy agrese. Teorie agresivity a agrese.
  • Individuální, biografické a sociální faktory. Otázka motivace a potřeb zúčastněných.
  • Agresivní chování z hlediska vývojových stádií dítěte. Edukační kontext.
  • Vrstevnické vztah a agresivní chování, sociální opora a sociální sítě, rodina, školní kolektiv.
  • Šikana a kyberšikana - vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie).
  • Možnosti řešení šikany/kyberšikany - prevence, intervence a rehabilitace (individuální, skupinová úroveň).
  • Odpovědnost pedagoga, školy, včasná intervence.
  • Oficiální dokumenty.
Literatura
  • Zimbardo, P. G. (2008) The Lucifer effect: understanding how good people turn evil (Random House trade pbk. ed.). New York: Random House Trade Paperbacks.
  • Smith, P. K, Bullying in schools. In: Monks, C., Claire, P. and Coyne, I. (eds.), (2011) Bullying in different contexts. 65 1. New York: Cambridge Univeristy Press.
  • Kotková, M. (2014) Domácí násilí v kontextu rodiny a práce. 1 vyd. Brno: Spondea
  • Renda, J., Vassallo, S., Edwards, B. (2011) Bullying in early adolescence and its association with anti-social behaviour , criminality and violence 6 and 10 years later. In: Criminal Behaviour and Mental Health. Vol. 21, pp. 117–127. DOI 10.1002/cbm
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2015, 190 stran. ISBN 9788024753096. URL info
  • ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
  • BAJEROVÁ, Markéta, David ČÁP, Jaroslava ČERVENKOVÁ, Renata JEŽKOVÁ, Jiří MALÉŘ, Zdeňka MARKOVÁ, Milena MIKULKOVÁ, Karel OPRAVIL, Kateřina SCHMIDOVÁ, Michaela VESELÁ a Kateřina VÁGNEROVÁ. Minimalizace šikany : praktické rady pro rodiče. Vydání druhé. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679125. info
  • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 332 stran. ISBN 9788073678715. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 155 s. ISBN 9788024729916. URL info
  • HERZOG, Rupert. Násilí není řešení : prevence násilí a management konfliktu ve školách. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 120 s. ISBN 9788072388509. info
  • KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
  • BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 197 s. ISBN 8086642089. info
  • ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999, 204 s. ISBN 80-902614. info
Výukové metody
Individuální studium literatury a písemné reflexe textů a videí.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Reflexe studovaných textů a videí. Diskuse. Kolokvium.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.