SPc244 Poradenství v psychopedii

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit účastníky znalostmi těchto témat: • Výchova a vzdělávání dětí/žáků/studentů s poruchou intelektu se zaměřením na jednotlivá období. Lehké mentální postižení. Raná péče, mateřská škola, základní škola, odborné učiliště, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na diagnostiku lehkého mentálního postižení, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s lehkým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osob s lehkým mentálním postižením. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců s lehkým mentálním postižením, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní, specifika matematiky, problematika výuky pracovního vyučování, výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením.
Výstupy z učení
Účastník/ce má dobré vědomosti z oblasti pedagogiky osob s vývojovou poruchou intelektu a je schopen aplikovat přístupy v rámci vzdělávání dětí/žáků/studnetů s poruchou intelektu především v inkluzi.
Osnova
  • • Terminologická východiska se zaměřením na žáky s lehkým mentálním postižením. • Charakteristika lehkého mentálního postižení. Žák s lehkým mentálním postižením. • Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením. • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy a dítě s lehkým mentálním postižením. • Základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. • Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského pracovníka. • Didaktické zásady uplatňované v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Didaktické metody používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Vyučovací formy používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením, typy vyučovacích hodin, struktura přípravy poradenskho pracovníka na intervenci. • Metodika výuky českého jazyka a literatury u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Metodika výuky matematiky a její aplikace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Umění a kultura, vzdělávací obory Hudební a Výtvarná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, vzdělávací obor Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a svět práce u žáků s lehkým mentálním postižením. • Terapie používané v rámci poradenských služeb u dětí a žáků s mentálním postižením. • Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením. • Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. • Kariérní poradenství žáků s lehkým mentálním postižením. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení.
Literatura
    povinná literatura
  • Bazalová, B. (2016). Psychopedie. Grada.
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6.
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN
Výukové metody
Prezenční konzultace.
Metody hodnocení
Úsntí zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.