SPc292 Oftalmopedie – základní diagnostické postupy v oboru zrakové terapie

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
12 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními diagnostickými metodami vyšetření funkčního vidění u dětí se zrakovým postižením, dospělých a seniorů se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením. Studenti se seznámí s medicínskými i speciálně pedagogickými testy na vyšetření zrakové ostrosti, zorného pole, kontrastní citlivosti, barvocitu a dalších zrakových funkcí. Studenti se naučí tyto testy využívat. Studenti se seznámí s činností zrakových terapeutů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat působnost a rozsah práce zrakového terapeuta včetně legislativního ukotvení
- orientovat se v diagnostických metodách vyšetření zrakových funkcí u dětí a dospělých se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením
- základním způsobem vyšetřit zrakovou ostrost, zorné pole, kontrastní citlivost, barvocit a další zrakové funkce
- využívat speciálně pedagogické diagnostické testy zrakových funkcí
Osnova
  • Zraková terapie – definice a legislativa
  • • Definice zrakového postižení
  • • Vývoj zrakových funkcí
  • • Zraková ostrost – definice a diagnostika
  • • Zorné pole – definice a diagnostika
  • • Kontrastní vidění - definice a diagnostika
  • • Barevné vidění - definice a diagnostika
  • • Poruchy binokulárního vidění - definice a diagnostika
  • • Správná funkce zrakových center - definice a diagnostika
  • • Diagnostika zrakových funkcí – konzervativní postupy, metodika Lea Hyvärinen, alternativní způsoby vyšetřování
  • • Speciálně pedagogické diagnostické testy
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
Výukové metody
přednáška, video, diskuse, simulace
Metody hodnocení
Písemný test v polovině semestru, závěrečná ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.