PdF:SPc334 Inkluzivní didaktika – funkční - Informace o předmětu
SPc334 Inkluzivní didaktika – funkční gramotnost
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 16. 3. 8:00–13:50 učebna 64, So 18. 5. 8:00–13:50 učebna 64
- Předpoklady
- SZZ ze speciální pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Rozvíjet znalosti, dovednosti a kompetence studentů ve výuce a podpoře funkční gramotnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• orientovat se v kurikulárních dokumentech (RVP),
• nastavit pravidla ve třídě a pracovat s klimatem třídy, vnímat kulturu školy jako předpoklad společného vzdělávání,
• zvládat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivní didaktiky s důrazem na funkční gramotnost žáků.
• využívat různé strategie a postupy k rozvíjení funkční gramotnosti žáků, podporovat projektovou výuku, využívat vhodné přístupy alternativní pedagogiky. - Osnova
- 1. Kurikulární opora rozvoje funkční gramotnosti. RVP ZV a vzdělávání žáků v heterogenní třídě, minimální výstupy ze vzdělávání. Postavení vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace v edukaci na základní škole. Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura a jeho postavení v edukaci žáků se specifickými poruchami učení.
- 2. Čtení jako elementární dovednost, faktory rozvoje čtenářské pregramotnosti. Psychologické základy vyučování čtení, psaní, metody prvopočátečního psaní a čtení.
- 3. Roviny čtenářské gramotnosti. Gramotnost jako komplex jazykových kompetencí.
- 4. Čtenářské dovednosti a strategie. Práce s textem. Čtenářské dílny. Moderní komunikační technologie.
- 5. Čtenářská gramotnost a žáci se SPU. Individualizace a diferenciace výuky s ohledem na maximální rozvoj žáka, podpora žáků se SVP.
- 6. Funkční gramotnost a její součásti, faktory jejího rozvoje, vliv rodiny. Vzdělávání žáků pro život.
- 7. Využití projektové výuky k rozvoji funkční gramotnosti žáků. Aktivizující metody výuky.
- 8. Příčiny, projevy a důsledky funkční negramotnosti, intervence. Podpora žáků ze socioekonomicky a kulturně odlišného prostředí.
- 9. Rozvíjení funkční gramotnosti v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Role mezipředmětových a mezioborových vztahů.
- 10. Příprava učitele na vyučování. Kompetence učitele k rozvoji gramotností žáků.
- 11. Diagnostika a hodnocení čtenářských dovedností. Mezinárodní srovnávací výzkumy výkonů ve vzdělávání, funkční gramotnosti a kompetencí.
- 12. Zjišťování výsledků vzdělávání, hodnocení žáků v heterogenní třídě.
- Literatura
- povinná literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
- DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost : proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 88 s. ISBN 8070411155. info
- doporučená literatura
- RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte. In Modernizace a česká rodina. I. Brno: Barrister & Principal, 2003, s. 125-144. Sociální studia. ISBN 80-86598-61-6. info
- Výukové metody
- Seminář, skupinové diskuse, kooperativní učení, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, metody kritického myšlení, prezentace příkladů dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému absolvování je nutno 75 % správných odpovědí.)
Oprava bude probíhat ústní zkouškou.
Vypracování přípravy se zřetelem na rozvoj funkční gramotnosti, ukázka diferencované práce s textem s mezipředmětovým přesahem.
Další požadavky budou upřesněny na první konzultaci předmětu.
50 % : 50 % - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc334