PdF:SPc571 Výtvarné umění jako prostor pr - Informace o předmětu
SPc571 Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi jedinců se SPU
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 8 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi předpokládá osvojení si východisek sociokulturního pojetí postižení. Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se základními pojmy a mezioborovými souvislostmi vztahujících se k problematice socio-kulturní ex/inkluze, umění a disabilta. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vytvořit na základě získaných teoretických znalostí projekt umožňující podpořit osobu s postižením v prostředí mainstreamové kultury.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen vypracovat projekt pro potřeby osob s postižením (talentovaných). Student bude schopen upozornit na kulturní exkluzi člověka s postižením a navrhnout možná proinkluzivní řešení. Praktické dovednosti použití prvků arteterapie pro speciální pedagogy.
- Osnova
- První část předmětu bude složena z tří teoretických cyklů na téma: – Terminologické vymezení postižení; - Umění a postižení; - Aspekty disability art, art brut, outsider art. Druhá část bude složena z praktických cvičení, jejíž náplní bude prezentace příkladů úspěšných projektů. Následně proběhne diskuse a praktická cvičení. V průběhu předmětu bude poskytnuta konzultace k přípravě vlastního projektu zpracovaného dokumentární formou – foto, video, aj.) na vybrané téma. Témata pro tvorbu projektu: 1) Člověk s postižením ve filmu, fotografii a výtvarném umění; 2) Kulturní instituce podporující inkluzivní trendy u nás i v zahraničí; 3) Role neziskového sektoru v sociokulturní inkluzi u nás i v zahraničí; V závěru kurzu budou studenti schopni reflektovat získané znalosti a dovednosti v prostředí inkluzivní kultury respektující specifické potřeby lidí s postižením. Student tak bude schopen na konci kurzu identifikovat vybrané aspekty specifických potřeb člověka s postižením v roli tvůrce kulturních aktivit (film, fotografie,výtvarné techniky, aj.), nebo jako příjemce kulturních hodnot. Student bude schopen upozornit na kulturní exkluzi člověka s postižením a navrhnout možná proinkluzivní řešení.
- Literatura
- SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 200 s. ISBN 978-80-210-7925-0. info
- SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 200 s. ISBN 978-80-210-7925-0. URL info
- SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 200 s. ISBN 978-80-210-7981-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7981-2015. Čítárna Munispace info
- Výukové metody
- Teoretická příprava a praktická cvičení;
- Metody hodnocení
- Ústní, domácí práce;
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc571