PdF:SPc982 Výtvarné techniky v intervenci - Informace o předmětu
SPc982 Výtvarné techniky v intervenci jedinců s poruchami chování
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc982/Kombi01: So 16. 3. 8:00–13:50 učebna 76, Pá 5. 4. 8:00–13:50 učebna 76, P. Sochor
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace etopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty využívat intervenční potenciál výtvarných aktivit a procesů pro posilování individuálních zdrojů jedinců s postižením/znevýhodněním pro zvládání sociální interakce, rozvoj mentálních funkcí, pro sebevnímání a kognitivní zpracování prožitku.
- Výstupy z učení
- Cílem je tedy pochopit význam úspěchu osobní seberealizace osob s postižením prostřednictvím jejich kreativní činnosti (formy výtvarných technik). (1) Porozumění principům „Art for therapy“ vycházejícím z předpokladu, že samotný proces tvorby má intervenční potenciál. (2) Teoretické a praktické porozumění technikám a dovednost navrhnout intervenční strategie, kterými je možné cíleně ovlivňovat psychický, ale i somatický stav člověka s různým postižením/znevýhodněním a v různém věku. (3) Znalost, jak jednotlivými technikami ovlivňovat psychické ladění člověka s postižením/znevýhodněním a rozvíjet schopnost koncentrace, jemné motoriky, podporovat dozrávání mozku a spolupráci obou hemisfér (což je základním zdrojem většiny vývojových poruch a poruch učení), jakož i rozvíjet mentální funkce pro sebevnímání a kognitivní zpracování prožitku. (4) Znalost intervenčního potenciálu výtvarných aktivit a procesů pro posilování individuálních zdrojů jedinců s postižením/znevýhodněním pro zvládání sociální interakce, rozvoj mentálních funkcí, pro sebevnímání a kognitivní zpracování prožitku.
- Osnova
- - Teoretický vhled do problematiky hodnotových kritérií normality, abnormality, identity a diverzity a metod arteterapeutických a artefiletických přístupů. - Poznání funkcí kreativní tvorby jako jednoho z možných nástrojů zvyšování kapacit a aktivní participace člověka se zdravotním postižením v kontextu speciální a inkluzivní pedagogiky. Komplexní poznání intervenční strategie jako celostní podpora a rozvoj člověka i jeho integrace a socializace do společnosti, prevence krizových situací, posilování sebevyjádření vztahů, prožitků a komunikace. - Typologie pojetí postižení od medicínského modelu k modelu sociokulturnímu. Tyto modely budou interpretovány na pozadí zobrazování postižení v umění a dalších mezioborových východisek. - Kulturní formy uměleckého (výtvarného) poznávání, které nejsou jen individuální činností jedince, ale vždy vyžadují součinnost mnoha lidí. Skrze kulturu jsou tak lidé schopni vyrovnávat se s tlaky přírody nikoli pouze fyziologickým přizpůsobováním, nýbrž i modifikací svého prostředí. - Socializace a kulturní inkluze osob s postižením skrze aktuální kulturně-umělecké směry art brut, outsider art a disability art. Význam autorské výtvarné tvorby lidí s postižením a jejich prezentace. Způsoby možné prezentace zdravotního postižení v umění a v médiích.
- Literatura
- povinná literatura
- SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 200 s. ISBN 978-80-210-7981-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7981-2015. Čítárna Munispace info
- Terapie ve speciální pedagogice. Edited by Oldřich Müller. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 9788024741727. URL info
- Výukové metody
- Praktická cvičení z oblasti kresby, malby a modelování na základě individuálního i skupinového projektu. Zde uplatní studenti své dosavadní teoretické poznání problematiky. diskuze, skupinové projekty
- Metody hodnocení
- Závěrečný projekt (50 %), aktivita studenta (50 %).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc982